برون داد پژوهشی اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی گیلان بر اساس شاخص هرش (h index) و پارامتر m تا پایان سال 2012

پیام:
چکیده:
مقدمه
یکی از مهم ترین روش های ارزیابی همزمان کمی و کیفی برون داد پژوهشی پژوهشگران، مرکز های پژوهشی و واحدهای دانشگاهی، به کارگیری شاخص هرش(شاخص h) و پارامتر m است. این شاخص ها برای تعیین بهره وری، تاثیر و رتبه بندی گروهی از پژوهشگران مانند گروه های آموزشی، دانشکده، دانشگاه یا کشور کاربرد دارد.
هدف
تعیین برون داد پژوهشی اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی گیلان بر اساس شاخص هرش و پارامتر m
مواد و روش ها
این پژوهش از نوع پیمایشی و توصیفی و جامعه ی پژوهش بر اساس آخرین آمار سال 1391 خورشیدی(2012 میلادی) تمام اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی گیلان(355 نفر) بودند. داده های اصلی پژوهش شامل شاخص هرش و سن پژوهشی افراد به صورت سرشماری برای همه افراد از پایگاه استنادی اسکوپوس بازیابی و پارامتر m برای هر فرد محاسبه شد. نرم افزار SPSS (نسخه 17) برای تجزیه و تحلیل داده ها بکار رفت.
نتایج
میانگین کلی شاخص هرش و پارامتر m به ترتیب 59/0 و 09/0 بود. از دانشکده ها، دانشکده بهداشت بیشترین میانگین شاخص هرش 91/0 و بیشترین میانگین پارامتر m، 15/0 را نشان داد. میانگین شاخص هرش برای مرتبه های استاد، دانشیار، استادیار و مربی به ترتیب 71/3، 52/1، 51/0و 04/0 و برای پارامتر m به ترتیب 42/0، 24/0، 09/0 و 01/0 بدست آمد. در دانشکده پزشکی، گروه پزشکی اجتماعی با شاخص هرش 50/2، بیشترین میانگین را داشت. بیشترین شاخص هرش به طور مطلق 10 بود که به عضو هیات علمی گروه داخلی دانشکده پزشکی و بیشترین پارامتر m به طور مطلق 00/1 محاسبه شد که به عضو هیات علمی گروه اورولوژی دانشکده پزشکی تعلق داشت. بر اساس شاخص هرش در بین دانشکده ها، مرتبه اعضای هیات علمی و در گروه های آموزشی دانشکده پزشکی اختلاف معنی دار آماری وجود داشت(05/0P<). در بین اعضای هیات علمی بر اساس جنس یا حوزه موضوعی(بالینی و پایه) اختلاف معنی دار آماری بدست نیامد(05/0P>).
نتیجه گیری
میانگین برون داد پژوهشی اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی گیلان بر اساس شاخص هرش و پارامتر m در مقایسه با پژوهش های فرامرزی و حتی بومی در دسترس، خواه از نظر کمی یا کیفی(استنادها) در مرتبه پایین قرار می گیرد که پیشنهادهایی برای رشد این شاخص ها ارایه شده است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
12
لینک کوتاه:
magiran.com/p1174006 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!