بررسی مراقبت های پس از تراکئوستومی در بیمارستان های شهر رشت

پیام:
چکیده:
مقدمه
تراکئوستومی یکی از رایج ترین اعمال جراحی در بیماران دچار نقص مسیر راه هوایی فوقانی است. نتیجه نهایی و عوارض احتمالی این عمل، ارتباط مستقیم با دستور پزشک و چگونگی اجرای مراقبت های پس از آن توسط کادر پرستاری دارد. عوارض این عمل بسیار مهم، شایع و در عین حال قابل پیشگیری است.
هدف
تعیین چگونگی مراقبت های پس از تراکئوستومی در مراکز آموزشی- درمانی شهر رشت
مواد و روش ها
پژوهشی توصیفی برای مطالعه روند مراقبت های پس از تراکئوستومی بر 96 بیمار بستری در بیمارستان های آموزشی شهر رشت در سال 90-1389 انجام شد. ابتدا اطلاعات شامل ویژگی های فردی بیمار، نحوه انتخاب ابزار تراکئوستومی و دستور پزشک و مراقبت های پس از عمل توسط کادر پرستاری در پرسشنامه ای وارد شد، سپس اطلاعات با آزمون های آماری در نرم افزار17 SPSS تجزیه و تحلیل شد.
نتایج
از 96 بیمار بررسی شده، 77 نفر مرد (20/80%) با میانگین سنی 68/18±60/53 ساله و 19 نفر زن (80/19%) با میانگین سنی 77/17±50/39 ساله بودند. عمده ترین علت تراکئوستومی انتوباسیون طولانی (9/58%) بود. 7 مورد (3/7%) همراه با عارضه بود. اندازه لوله تراکئوستومی در اطفال (3/6% کل بیماران) در تمامی موارد استاندارد بود ولی در 78 بیمار بزرگسال (7/86%) مطابق استاندارد(در مردان: mm 9 و در زنان mm 8-5/7) نبود. در طی مراقبت، همه بیماران اکسیژن مرطوب و آنتی بیوتیک دریافت کردند اما در 7/16% بیماران بخور سرد تجویز نشده بود. تعداد کاف های پر شده با فشار مناسب (20/55%)، هیپرونتیلاسیون پیش از ساکشن (49%)، اندازه لوله تراکئوستومی (8/15%)، تعویض پانسمان (91/47%) و تواتر خالی کردن کاف لوله (78/44%) کمتر از میزان استاندارد بود.
نتیجه گیری
بیشتر مراقبت های پس از تراکئوستومی در بیمارستان های آموزشی شهر رشت مطابق با روند استاندارد مکتوب در متون پزشکی نیست و به نظر می-رسد متخصصان مربوطه باید به آن توجه جدی بنمایند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
32
لینک کوتاه:
magiran.com/p1174008 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!