ارزیابی شاخصهای دموگرافیک و بالینی بیماران تحت عمل جراحی گرافت بایپس شریانهای کرونری (CABG) و بررسی عوامل خطرساز آترواسکلروزیس و بیماری شریانهای کرونری در آنها، در بیمارستان فوق تخصصی ولی عصر(عج) ناجا در سال1387

پیام:
چکیده:
مقدمه
بیماری های قلبی - عروقی (Cardiovascular disease، CVD) و آترواسکلروزیس عروق کرونری از علل اصلی مرگ و میر و موربیدیته در جهان هستند. شناخت و پیشگیری از عوامل خطرساز اترواسکلروزیس نه تنها میزان بروز بیماری های عروق کرونری قلب را در جامعه کاهش می دهد، بلکه باعث افزایش اثربخشی و بهبود پیشآ گهی درمانهای پرهزینهای که برای مبتلایان به بیماری های عروق کرونری انجام می گیرد، می شود. بیماران مبتلا به بیماری پیشرفته شریانهای کرونری اغلب تحت جراحی گرافت بایپس شریانهای کرونری (Coronary artery bypass grafting، CABG) قرار می گیرند. به این منظور جهت مطالعه عوامل خطرساز CAD، این پژوهش با هدف ارزیابی شاخصهای دموگرافیک و بالینی بیمارانی که در بیمارستان فوق تخصصی ولی عصر ناجا تحت عمل جراحی CABG قرار گرفتند و بررسی عوامل خطرساز آترواسکلروزیس و بیماری شریانهای کرونری در آنها انجام گرفت.
مواد و روش ها
این پژوهش در قالب یک مطالعه توصیفی و مقطعی گذشتهن گر با مراجعه به بخش بایگانی بیمارستان فوق تخصصی ولی عصر ناجا و استفاده از پرونده های مربوط به بیماران قلبی عروقی که تحت عمل جراحی CABG قرار گرفته بودند، انجام گردید. داده های دموگرافیک، نتایج آزمایشات، معاینات و اطلاعات مربوط به عوامل خطرساز آترواسکلروزیس و بیماری عروق کرونری قلب مربوط به 120 بیمار که تحت عمل CABG قرار گرفته بودند، جمعآ وری شد و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها
از مجموع 120 بیمار، 119 بیمار مرد بودند و فقط یک نفر زن بود. 92 نفر (7/ 76 درصد) از بیماران سابقهای از مصرف سیگار نداشتند و 28 نفر (3/ 23 درصد) سیگار می کشیدند. 5/ 27 درصد بیماران سابقه تشخیص دیابت را درشرح حال خود داشتند که بیش از 95 درصد آنها تحت درمان با داروهای خوراکی پایین آورنده قند خون بودند و در ارزیابی های بیوشیمیایی انجام شده نیز تنها 20 درصد بیماران دچار قند خون بالا و 3/ 33 درصد قند خون مختل بودند. 3/ 18 درصد بیماران در شرح حال خود سابقه دیس لیپیدمی داشتند و درارزیابی های بیوشیمیایی انجام شده نیز، 7/ 11 درصد دارای سطوح کلی کلسترول بالا و 27/5 درصد دارای سطح کلسترول مختل بودند. 8/ 30 درصد بیماران دچار اضافه وزن (9/ 26 - 7/ 24 = BMI) و 35 درصد مبتلابه چاقی درجه اول (9/ 29 - BMI = 27) و 8/ 15 درصد آنها دچار چاقی مرضی BMI>30) بودند. 3/ 38 درصد افراد سابقه پرفشاری خون را در شرح حال خود ذکرکردند.
نتیجه گیری
یافته های این مطالعه بیانگر آنست که علی رغم شناخت ما از بسیاری از عوامل خطرساز بیماری های قلبی- عروقی در مطالعات، نحوه اثر و تعامل این عوامل با یکدیگر و تاثیر آنها از سایر فاکتورهای رفتاری، ژنتیکی، و بیومدیکال در ایجاد آترواسکلروزیس و بیماری قلبی- عروقی بسیار پیچیده و نیازمند مطالعات و بررسی های گستردهت ری است.
زبان:
فارسی
صفحات:
142 تا 153
لینک کوتاه:
magiran.com/p1175698 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!