دقت اندازه گیری خطی عمودی مندیبل در تصاویر پانورامیک و توموگرافی

پیام:
چکیده:
مقدمه
دقت اندازه گیری فک برای جراحی یا نصب ایمپلنت ها حائز اهمیت می باشد. رادیوگرافی های قبل از ایمپلنت بخش مهمی از ارزیابی های بالینی قبل از جراحی ایمپلنت به حساب می آیند. برای انتخاب محل باید ساختارهای آناتومی مهم مثل سوراخ منتال، کانال آلوئولار تحتانی، حفره بینی و سینوس ماگزیلا را در نظر بگیریم. شناخت دقت و اندازه گیری تکنیک های رادیوگرافی دارای اهمیت است. هدف این تحقیق، مقایسه اندازه گیری خطی عمودی مندیبولار در تصاویر پانورامیک و توموگرافی می باشد.
مواد و روش ها
سه فرم مندیبل از جمجمه خشک شده فرد بزرگسال در این تحقیق مورد استفاده قرار گرفتند (مثلثی، مربع و بیضی). برای هر مندیبل، استنت جراحی با استفاده از آکریل شفاف استاندارد طلایی ساخته شد. یک لوله نازک در استنت ها در سه ناحیه قرار داده شد (اینسیزور، پریمولار و مولار) تاگاتا پرکا را تنظیم کنیم. سپس نمای پانورامیک و توموگرافی معمولی بدست آمد. چهار رادیولوژیست دهان و ماگزیلوفیشال بعد عمودی در توموگرافی پانورامیک و معمولی را اندازه گرفتند. در پایان هرمندیبل در بخش های مشخص شده برش داده شد و به وسیله یک اندازه گیری دیجیتال (استاندارد طلایی) اندازه گیری شد و با توموگرافی معمولی و نمای پانورامیک مقایسه شد. داده های حاصل با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 18 وt تست و ضریب همبستگی پیرسون و آزمون من-ویتنی غیرپارامتریک تجزیه وتحلیل شدند.
یافته ها
نتایج میانگین اختلافات بین میانگین مقادیر بعد پانورامیک و بعد عمودی خطی استاندارد طلایی در نواحی پریمولار و مولار بالای mm1 بوده است و در ناحیه اینسیزور بالای mm2 بوده است. میانگین اختلافات بین اندازه گیری های توموگرافی معمولی و استاندارد طلایی در هر سه ناحیه mm1 بوده است.
نتیجه گیری
اندازه گیری خطی بعد عمودی در توموگرافی معمولی دقیق تر از پانورامیک بود. استفاده از یک لبه ایمنی mm 2 در ارزیابی جایگاه های ایمپلنت توصیه می شود. در ناحیه اینسیزور، شیوه های دیگر رادیوگرافی مثل CBCT پیشنهاد می شود.
زبان:
انگلیسی
صفحات:
25 تا 22
لینک کوتاه:
magiran.com/p1177941 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!