فرق اسلامی و رویکردهای عقلانی به دیانت

پیام:
چکیده:

رابطه ی عقل و دین به عنوان یکی از قدیمی ترین مباحث کلامی و کهن ترین چالش های فکری در میان فلاسفه، متکلمان، حکیمان و فقی هان مسلمان (و حتی غیر مسلمان) موضوعی است که هم چنان مهم ترین مشغله ی فکری و فلسفی در حوزه ی زندگی اعتقادی، اخلاقی و سیاسی- اجتماعی به شمار می رود. به لحاظ تاریخی پیدایش فرق مختلف در قلمرو تمدن اسلامی قبل از هر چیز ریشه در رویکردهای عقلانی به دیانت و به عبارتی دیدگاه های آنان نسبت به رابطه ی عقل و دین، عقل روحی، عقل و ایمان، عقل و شرع و عناوین مشابه آن دارد. بر همین اساس مذاهب کلامی شیعی، معتزلی و اشعری با تفاسیر عقلانی متفاوت و بعضا متعارض نسبت به دیانت اسلام ظهور نموده و اندیشه های جالب و جذابی از خود بر جای نهاده اند. مقاله حاضر ضمن بررسی مختصر جایگاه تاریخی هر کدام از فرق کلامی مذکور سعی دارد تا وجوه عمده ی اختلاف و افتراق آنان در موضوع مورد نظر را تجزیه و تحلیل نماید.

زبان:
فارسی
در صفحه:
165
فایل متن این مقاله در مگیران وجود ندارد!
دسترسی به متن مقالات تنها در صورت اعلام موافقت و همراهی نشریات با مگیران امکان پذیر است.
شایان ذکر است خدمات مگیران به نشریات به صورت رایگان ارایه می‌شود. کافی است هر نشریه ضمن اعلام موافقت کتبی خود با این خدمات فایل PDF مقالات را در اختیار ما قرار دهد.
شما نیز می‌توانید با پیشنهاد استفاده از خدمات مگیران به نشریه‌ای که مقاله شما در آن منتشر شده‌است آن را از این طریق در اختیار کاربران این پایگاه مرجع قرار دهید.