بررسی عوامل خطر مرتبط با دوام دردهای گردن و شانه در کاربران کامپیوتر دفتری

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
درد گردن و شانه از ناراحتی های شایع در کاربران کامپیوتر است که ناتوانی، غیبت از کار و هزینه های زیادی را برای افراد و جوامع در بر دارد. هدف از این مطالعه بررسی ارتباط عوامل جسمانی و روانی سازمانی با دوام درد های گردن و شانه در کاربران کامپیوتر می باشد.
روش تحقیق: این پژوهش از نوع مطالعات طولی-تحلیلی با 12ماه پیگیری بوده که بر روی کلیه کاربران کامپیوتر دفتری شاغل در دانشگاه های شاهرود (182نفر) انجام شده است. از پرسشنامهCUPID شامل عوامل دموگرافیک، جسمانی و روانی اجتمائی کار جهت جمع آوری اطلاعات استفاده گردید. در مرحله اول مطالعه، سوالاتی در مورد دردگردن و شانه که بیشتر از یک روز در 12ماه گذشته طول کشیده باشد پرسیده شد اما در مرحله پیگیری(یک سال بعد) سوالات در مورد این دردها در یک ماه گذشته بود. تجزیه و تحلیل اطلاعات به کمک آزمون های کای دو و رگرسیون لجستیک انجام شد.
یافته ها
6/39 درصد از شرکت کنندگان در مطالعه به طور مساوی درد گردن و شانه را در مرحله اول گزارش کردند. که در 7/59 درصد از آنان درد گردن و در 3/51 درصد درد شانه بعد از 12 ماه نیز دوام داشت. بین دوام درد گردن و درد شانه به طور جداگانه با سن، جنسیت و امکان تصمیم گیری در کار ارتباط معنی داری مشاهده شد.
نتیجه گیری
دوام گردن درد در کاربران کامپیوتر بعد از یک سال بالاتر از شانه درد بوده و سن، جنسیت زن و امکان تصمیم گیری در کار به عنوان عوامل خطر مرتبط با هر دو درد شناخته شدند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
63
لینک کوتاه:
magiran.com/p1180780 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!