بررسی نظرات اعضا هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در مورد آموزش پزشکی پاسخگو

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
آموزش پزشکی می بایست پزشکانی با صلاحیت و متعهد نسبت به نیازهای جامعه را تربیت کند. این پاسخگویی اجتماعی برای برخورداری همه انسانها از چهار ارزش برابری، کیفیت، ارتباط و بازدهی در خدمات بهداشتی و درمانی لازم است. هدف از انجام این مطالعه تعیین نظرات اعضاء هیات علمی علوم پایه و بالینی دانشکده های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد در زمینه آموزش پزشکی پاسخگو می باشد.
روش
این مطالعه مقطعی- تحلیلی در سال 1390، در دانشکده های پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی، پرستاری، پیراپزشکی، بهداشت و طب سنتی مکمل و بر روی 133 نفر از اعضا هیات علمی انجام شد. یک پرسشنامه محقق ساخته، در مورد میزان آگاهی اساتید از آموزش پزشکی پاسخگو و جایگاه آن در دانشگاه، در اختیار اعضای هیات علمی قرار گرفت.
نتایج
در این مطالعه 86 نفر(65%) مرد و 47 نفر (35%) زن بودند. نظرات همکاران علوم بالینی با علوم پایه و استادان، دانشیاران، استادیاران و مربیان تفاوت معنی داری نداشت. موارد خاص نظیر وجود واحد آموزش پاسخگو در معاونت آموزشی(001/0 p<)، معاونت بهداشتی(001/0 p<)، معاونت درمان(001/0 p<) بین دانشکده های مختلف تفاوت معنی داری داشت. اعضاء هیات علمی دانشکده داروسازی در مجموع آگاهی محدودتری نسبت به سئوالات پرسشنامه داشتند.
نتیجه گیری
بنظر می رسد سطح آگاهی اعضاء محترم هیات علمی دانشگاه نسبت به موضوع آموزش پاسخگو محدود است که در این میان دانشکده داروسازی از رتبه پائین تری برخوردار است. اطلاع رسانی وتدوین جایگاه، مفاهیم و تاثیرات مستخرج از آموزش پزشکی پاسخگو در سطح دانشگاه بویژه دانشکده داروسازی می بایست تقویت گردد.
زبان:
انگلیسی
صفحات:
20 تا 23
لینک کوتاه:
magiran.com/p1181151 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!