بررسی اثر ضد میکروبی پپتید گیاهی MBP-1، با و بدون نانوذرات نقره، بر عفونت پوستی ناشی از سودوموناس آئروژینوزا در شرایط آزمایشگاهی و مدل حیوانی

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
سودوموناس آئروژینوزا یک پاتوژن فرصت طلب و مقاوم به بسیاری از آنتی بیوتیک ها و مواد ضدعفونی کننده می باشد که باعث عفونتهای شدید حاد و مزمن بیمارستانی در بیماران دچار نقص ایمنی، کاتاتری یا سوختگی می شود. MBP-1 یک پپتید ضد میکروبی گیاهی است که تاکنون فعالیت ضد میکروبی آن بر علیه بعضی از باکتری ها و قارچ های رشته ای گزارش شده است. همچنین اثر ضد میکروبی نانوذرات نقره بر علیه طیف وسیعی از میکروارگانیسم ها نیز نشان داده شده است. هدف از تحقیق حاضر بررسی اثر ضد میکروبی پپتید MBP-1، نانوذرات نقره و ترکیب آنها بر علیه عفونت پوستی ناشی از سودوموناس آئروژینوزا می باشد.
مواد و روش ها
در این مطالعه، بر اساس روش تست حساسیت ماکرودیلوشن و میکرودیلوشن، حداقل غلظت ممانعت از رشد و حداقل غلظت کشنده باکتری برای پپتید MBP-1، نانوذرات نقره و ترکیب آنها اندازه گیری شد. برای مطالعه در مدل حیوانی، در 12 سر موش سوری عفونت پوستی با باکتری سودوموناس آئروژینوزا ایجاد شد و اثر پپتید MBP-1، نانوذرات نقره و اثر هم افزایی پپتید و نانوذرات نقره به صورت پماد بر روی عفونت ایجاد شده بررسی گردید.
یافته ها
میزان MIC و MBC نانوذرات نقره برای سودوموناس آئروژینوزا به ترتیب 12/3 و 25/6 ppm بود. میزان MIC و MBC پپتید گیاهی MBP-1 برای این باکتری به ترتیب، 500 و 600 μg/ml بود. MIC و MBC ترکیب پپتید و نانوذرات نقره بر روی باکتری سودوموناس آئروژینوزا به ترتیب 400 μg/ml، 56/1 ppm و 500 μg/ml، 125/3 ppm به دست آمد. اثر ضد میکروبی پپتید گیاهی MBP-1، نانوذرات نقره و ترکیب پپتید گیاهی MBP-1 و نانوذرات نقره بر علیه عفونت پوستی ناشی از سودوموناس آئروژینوزا در مدل موشی مشاهده شد.
نتیجه گیری
نتایج نشان می دهند که پپتید گیاهی MBP-1 و نانوذرات نقره دارای اثر ضد میکروبی بر علیه سودوموناس آئروژینوزا بوده و همچنین ترکیب MBP-1 و نانوذرات نقره دارای اثر هم افزایی جهت بهبود سریعتر عفونت پوستی ناشی از آن در مدل موشی می باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
64 تا 68
لینک کوتاه:
magiran.com/p1182940 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!