بررسی وضعیت سلامت روانی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی ارومیه در بدو ورود به دانشگاه

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
در دوران تحصیل، کلیه دانشجویان، به ویژه دانشجویان گروه علوم پزشکی، به دلیل رویارویی با عوامل استرس زای بیشتر و لزوم سازگاری مناسب، باید از سلامت روانی و خوداتکایی بیشتری برخوردار باشند تا بتوانند در تحصیل و در نهایت، در حرفه خود موفق عمل کنند. تعیین وضعیت سلامت روانی دانشجویان و مشکلات ناشی از آنها می تواند در تدوین سیاست ها و راهبردهای دانشگاه ها موثر باشد. این پژوهش با هدف تعیین وضعیت سلامت روانی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی ارومیه در بدو ورود به دانشگاه در سال1389 انجام گرفت.
روش کار
در این پژوهش توصیفی- تحلیلی، 321 نفر از دانشجویان رشته های مختلف دانشگاه علوم پزشکی ارومیه با استفاده از پرسشنامه سلامت روانی SCL90-R مشتمل بر 90 سوال 9 بعدی اضطراب، پرخاشگری، افسردگی، حساسیت در روابط بین فردی، شکایتهای جسمانی، وسواس اجباری، ترس مرضی، روان پریشی و پارانوئید در ترم اول دانشگاه در مدت یک ماه مورد ارزیابی قرار گرفته و ارتباط نمره سلامت روانی با برخی از متغیرهای فردی-اجتماعی دانشجویان بررسی شد. تجزیه و تحلیل داده ها با روش های آمار توصیفی و استنباطی در نرم افزار آماری 16SPSS انجام گرفت.
یافته ها
رشته های پزشکی، بهداشت محیط و پرستاری، بیشترین تعداد دانشجویان مورد بررسی را تشکیل می دادند. 301 نفر (8/93%) از دانشجویان از سلامت روانی طبیعی برخوردار بودند. 295 نفر (9/91%) فاقد اختلال در بعد اضطراب، 308 نفر (1/96%) فاقد اختلال جدی در بعد وسواس، 298 نفر (9/92%) فاقد اختلال در بعد افسردگی و 291 نفر (7/90%) فاقد اختلال در بعد افکار پارانوئیدی بودند. بین میانگین نمره سلامت روانی در دانشجویانی که از آینده شغلی خود نگران بودند با دانشجویانی که نگرانی نداشتند اختلاف آماری معنی داری مشاهده شد.
نتیجه گیری
نتایج این مطالعه نشان داد که برخی از دانشجویان از اختلالات روانی چون افسردگی، اضطراب، وسواس و افکار پارانوئیدی رنج می برند. شناسایی شدت این اختلالات و انواع آنها می تواند در اتخاذ تدابیری مبنی بر پیشگیری و درمان آنها موثر باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
44
لینک کوتاه:
magiran.com/p1185168 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!