اثر حفاظتی مورفین بر مرگ سلولی القا شده در کشت بدون سرم در سلول هایPC12

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف

مورفین یکی از داروهای مهم در درمان درد بوده و بعنوان تنظیم کننده بقا یا مرگ سلولی در سلول های عصبی و توموری می باشد. بیشتر مطالعات پیشنهاد می کنند که مورفین باعث القا آپوپتوزیس در سلول های عصبی می شود اما در مطالعات دیگری بیان شده که مورفین اثرات مهاری برعلیه مرگ سلولی القا می کند. در این مطالعه اثر غلظت های مختلف مورفین بر مرگ سلولی القا شده در سلول های 12PC تحت شرایط کشت بدون سرم بررسی شد.

مواد و روش ها

سلول ها در محیط کشت RPMI1640 همراه با 2/0 درصد BSA کشت داده شدند. سلول ها به دو گروه (گروهI: بدون پیش تیمار با نالتروکسان و گروه II: همراه با پیش تیمار نالتروکسان) تقسیم شدند. در هر گروه سلول ها همراه با غلظت های مختلف (تیمار 1: 12-10، تیمار 2: 10-10، تیمار 3: 8-10، تیمار4: 6-10، تیمار 5: 4-10 و تیمار 6: 0مولار) مورفین تیمار شدند. میزان سیتوتوکسیسیتی از طریق اندازه گیری لاکتات دهیدروژناز و میزان مرگ سلول ها از طریق رنگ آمیزی افتراقی Hoechst/PI اندازه گیری شد.

یافته ها

بعد از 6 روز تمامی سلول های کنترل در اثر عدم وجود سرم کاملا دچار آپوپتوزیس (100%) و مرگ سلولی شدند (05/0p<). ارزیابی میزان سیتوتوکسیسیتی و مرگ سلول ها نشان داد که مورفین در تمامی غلظت ها میزان سیتوتوکسیسیتی و مرگ سلول های القا شده توسط شرایط بدون سرم در سلول های PC12 مهار می کند (05/0p<).

نتیجه گیری

نتایج نشان داد که مورفین بعنوان یک فاکتور کمکی با مکانیسم وابسته به رسپتورهای اپیوئیدی منجر به مهار مرگ سلولی در سلول های 12PC در شرایط کشت بدون سرم می شود.
کلمات کلیدی: آپوپتوزیس، مورفین، سرم، 12PC.

زبان:
فارسی
صفحات:
44 تا 51
لینک کوتاه:
magiran.com/p1185551 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!