بررسی میزان آسیب سیب زمینی تحت بارگذاری دینامیکی

پیام:
چکیده:
در ایران میزان قابل توجهی از محصولات تولیدی بخش کشاورزی به ضایعات تبدیل می شود. سیب زمینی که دارای بیشترین انرژی غذایی به ازای واحد سطح می باشد یکی از محصولات عمده کشور بوده و میزان ضایعات آن نیز بر اساس گزارشات منتشره قابل توجه است. بخشی از آسیب های ایجاد شده در غده سیب زمینی ناشی از صدمات مکانیکی است که در چرخه تولید مکانیزه سیب زمینی هنگامی که غده ها با اجزای ثابت و متحرک ماشین ها، سنگ ها و کلوخ ها و با یکدیگر برخورد می نمایند ایجاد می گردد. مقدار آسیب های مکانیکی که در اثر برخورد در غده ایجاد می شود، به خواص مکانیکی و رئولوژیک غده ها و نیروهای خارجی اعمال شده به آن بستگی دارد. بنابراین کنترل میزان آسیب های مکانیکی وارده، افزون بر عوامل محیطی، به کاهش نیروهای خارجی اعمال شده به غده در حین کندن و مراحل مختلف جا به جایی سیب زمینی درون ماشین نیز بستگی دارد. برخی از تحقیقات حاکی از آن است که خواص مکانیکی و رئولوژیک غده ها و استعداد آن ها به آسیب پذیری یکی از مباحثی است که اهمیت بیشتری نسبت به تنظیم های ماشین برداشت دارد. برخی از ارقام آسیب پذیر با توجه به تنظیمات صحیح ماشین های برداشت باز دچار آسیب می شوند. لذا لزوم شناخت خواص مکانیکی ارقام و آسیب پذیری آن ها در برابر نیروهای مختلف به منظور مکانیزه نمودن صحیح محصول و کاهش ضایعات ضروری است.
در این تحقیق با انجام آزمایشات ضربه بر روی سه رقم سیب زمینی اگریا، آئولا و مارفونا با استفاده از دستگاه آونگی اثرات زاویه رهایی غده، رقم محصول و اندازه غده بر نوع و حجم آسیب مورد مطالعه قرار گرفته است. نتایج نشان می دهند که اثر رقم محصول، اندازه غده و زاویه رهایی بر حجم آسیب معنی دار بوده و حجم آسیب در رقم آئولا به طور معنی داری بیش از ارقام دیگر می باشد. همچنین آسیب دیدگی در غده های بزرگتر بیش از غده های کوچک و متوسط است.
زبان:
فارسی
صفحات:
69 تا 80
لینک کوتاه:
magiran.com/p1186840 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!