بازنمایی امر اجتماعی در عکاسی بررسی رویکرد نشانه شناسی اجتماعی در فهم فرآیندهای بازنمایی

نویسنده:
پیام:
چکیده:
عکس و امر اجتماعی، هر دو از محصولات قرن نوزدهم و انقلاب صنعتی بودند. در دو سده گذشته، «بازنمایی» به عنوان یکی از وجوه ارتباطی میان این دو، توجه اندیشمندان بسیاری را به خود مشغول داشته است. گونتر کرس و تئو ون لون، با تاثیر از نظریه های مایکل هالیدی و رولان بارت، به بازاندیشی در مفاهیم نشانه شناسی پرداختند و «نشانه شناسی اجتماعی» را بنیان گذاشتند. آنها رویکردی برساختگرایانه به عکس اتخاذ نمودند و بر نقش فرهنگ در تولید معنا و بازنمایی امر اجتماعی متمرکز شدند. در این راستا، آنها پیش فرض بنیادین نشانه شناسی مبتنی بر «دلبخواهی-بودن» رابطه دال و مدلول را کنار گذاشتند، و آن را به مثابه فرآیندی «برانگیخته» تلقی کردند. بر این مبنا، معنای نشانه، مدام در حال تولید و بازتولیدشدن است و در هر لحظه، درون روابط سازنده، بستر و مخاطب فرموله می شود. با این مفروضات، نشانه شناسی اجتماعی مفاهیمی چون منبع نشانه ای، فرآیند بازنمایی، عکس های روایی و عکس های مفهومی را به کار می گیرد تا معناهای ممکن یک عکس را در ارتباط با امر اجتماعی فهم کند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
15
لینک کوتاه:
magiran.com/p1193984 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!