«عکس»، خواستگاه دوران مدرنیسم؛ «فتومونتاژ»، خواستگاه دوران معاصر
نویسنده:
چکیده:
لذت از تفکر در یکه گی و پیوستار هستی شناسی در جامعه آرمانی و هدفمند دوران کلاسیک و عصر روشنگری سده هجدهم جای خود را به جهانی تکه تکه و تشریح پذیر در ساختار اندیشه جامعه مدرنیسم قرن نوزدهم داد. عکاسی در دوران مدرنیسم در ابتدا با نگاه آرمان گرایانه طبقه بورژوازی به دنبال گسترش ادراک انسان از پیرامون خود و ساخت زبانی جهانی، به نقد و در نتیجه تشریح و جزءپردازی کلیت هستی پرداخت. فتوکلاژ اوج چنین رویکردی است، در باورپذیری تکه گی و تشخیص. انسان مدرن در سیطره تعدد و شتاب ابزار، فن آوری و تکنیک مقهور می شود و برای گذار از این بحران به دنبال تغییر، تحول، آشتی و سازگاری با سوژگی انسان و تمام پتانسیل شناختی او می شود، تا به مدد تکنولوژی به پیوند و سازگاری دوباره قطعات متکثر تفکر مدرنیسم نائل گردد، بر این اساس فتومونتاژ خواستگاه جامعه معاصر می شود.
کلیدواژگان:
واقعیت مجازی ، بحران واقعیت ، مدرنیته ، مدرنیسم ، دوران معاصر ، فتومونتاژ
زبان:
فارسی
انتشار در:
در صفحه:
71
لینک کوتاه:
magiran.com/p1193990
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یکساله به مبلغ 1,390,000ريال میتوانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
- حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران میشود.
- پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانههای چاپی و دیجیتال را به کاربر نمیدهد.
In order to view content subscription is required
Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!