بررسی دشمنان طبیعی سوسک برگ خوار سیب زمینی (Leptinotarsa decemlineata (Say و نوسانات جمعیت بالتوری سبز Chrysoperla carnea Stephen در مزارع سیب زمینی دشت اردبیل

چکیده:
سوسک برگ‎خوار سیب زمینی،Leptinotarsa decemlineata، یکی از آفات مهم سیب زمینی در مناطق اصلی تولید این محصول می‎باشد. در این پژوهش دشمنان طبیعی سوسک برگ‎خوار سیب زمینی در مزارع استان اردبیل جمع آوری و شناسایی شدند. بر اساس نتایج بدست آمده، مشخص شد در استان اردبیل از رده حشرات، گونه های شکارگرChrysoperla carnea، Coccinella septempunctata، Hippodamia variegata، Nabis punctatus و از رده عنکبوت مانندها، گونه یEnoplognatha mediterranea و از بیمارگرهای حشرات، جدایه ای از باکتری Bacillus thuringiensis و نماتد Hexamermis sp. مهم‎ترین عوامل زنده کنترل کننده جمعیت سوسک برگ‎خوار سیب‎زمینی می باشند. از بین عوامل شناسایی شده تغییرات جمعیت بالتوری سبزC. carnea بررسی شد. نتایج بدست آمده نشان داد که این شکارگر در طول دوره فعالیت سوسک کلرادو در مزارع سیب‎زمینی یک نسل دارد. هم‎چنین مشخص شد نماتد Hexamermis sp. مهم‎ترین دشمن طبیعی این آفت در دشت اردبیل است که 80 درصد از جمعیت زمستان گذران آفت را قبل از بهار در مزارع سیب‎زمینی از بین می برد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
41
لینک کوتاه:
magiran.com/p1194093 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!