رابطه سبک کنترل هیجانی و تاب آوری در برابر مصرف مواد مخدر در دانش آموزان پسر دبیرستانی

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
عوامل و فاکتورهای حمایتی به استراتژی های مثبتی گفته می شود که در ایجاد تاب آوری در نوجوانان موثر است. سبک ابراز هیجان یکی از فاکتورهای حمایتی است که در توسعه تاب آوری در نوجوانان و ایجاد یک برنامه حمایتی موثر در مصرف مواد مخدر نقش دارد. این پژوهش به منظور تعیین رابطه بین کنترل هیجانی و تاب آوری در برابر مصرف مواد مخدر در دانش آموزان پسر دبیرستانی طراحی شد.
مواد و روش ها
این پژوهش مقطعی روی 180 نفر از دانش آموزان 14 تا 18 ساله که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی چند مرحله ای از بین دبیرستان های در معرض خطر شهر کرج انتخاب شدند صورت گرفت. ابزارهای پژوهش عبارتند از: الف) پرسش نامه محقق ساخته اطلاعات جمعیت شناختی، ب) پرسش نامه تاب آوری در برابر مصرف مواد مخدر و ج) پرسش نامه کنترل هیجانی] (ECQ) [Emotional control questionaire. برای تحلیل داده ها از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل واریانس چندگانه استفاده شد.
یافته ها
نتایج نشان داد که کنترل هیجانی و مولفه های آن (بازداری هیجانی (001/0= p)، کنترل پرخاشگری (006/0= p) و نشخوار ذهنی (001/0= p) با تاب آوری در برابر مصرف مواد مخدر رابطه معنادار و منفی دارند. در زمینه پیش بینی تاب آوری در برابر مصرف مواد مخدر، بازداری هیجانی نقش تبیین کننده تری در پیش بینی تاب آوری ایفا می کند. تاب آوری در برابر مصرف مواد مخدر با وضعیت اقتصادی خانواده رابطه معنی داری دارد.(024/0= p)
نتیجه گیری
در مجموع یافته های پژوهش حاضر بر نقش موثر کنترل هیجانی و مولفه های آن در پیش بینی تاب آوری نوجوانان در برابر مصرف مواد مخدر تاکید می کند. بنابراین، استفاده از آموزش های مناسب در سنین مدرسه با هدف پیشگیری زودهنگام ضروری است.
زبان:
فارسی
صفحات:
599 تا 610
لینک کوتاه:
magiran.com/p1194186 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!