مقایسه متفورمین و پیکولینات کروم در بیماران مبتلا به سندرم پلی کیستیک تخمدان مقاوم به کلومیفن سیترات

پیام:
چکیده:
مقدمه
پیکولینات کروم می تواند در بیماران مبتلا به سندروم تخمدان پلی کیستیک مقاوم به درمان با کلومیفن سیترات موثر باشد.
هدف
هدف از انجام این مطالعه، مقایسه اثر پیکولینات کروم و متفورمین در بیماران مبتلا به سندروم تخمدان پلی کیستیک مقاوم به درمان با کلومیفن سیترات بود.
مواد و روش ها
کارآزمایی بالینی- تصادفی حاضر بر روی 92 بیمار مبتلا به تخمدان پلی کیستیک مقاوم به کلومیفن سیترات مراجعه کننده به مرکز نازایی دانشگاه علوم پزشکی شیراز انجام شد. بیماران به طور تصادفی به دو گروه تقسیم شدند: در یک گروه پیکولینات کروم 200 میکروگرم روزانه و گروه دیگر 1500 میلی گرم متفورمین روزانه برای سه ماه مصرف کردند. مشخصات هورمونی و انتروپومتریک هر دو گروه قبل و بعد از درمان اندازه گیری و مقایسه شد. میزان تخمک گذاری و بارداری در دو گروه نیز مطالعه شد.
نتایج
پیکولینات کروم به طور واضح باعث کاهش قند خون ناشتا بعد از سه ماه درمان شده بود (042/0=p). به همین ترتیب سطح سرمی انسولین کاهش و باعث افزایش حساسیت به انسولین اندازه گیری شده توسط اندکس QUICKI شد (0/014=p). سطح تستوسترون و تستوسترون آزاد بعد از سه ماه درمان در بیماران دریافت کننده متفورمین کاهش بیشتری به نسبت گروه کروم داشت (به ترتیب 0/001=p و 0/001=p). در هر دو گروه میزان تخمک گذاری و بارداری یکسان بود (به ترتیب 0/417=p و 0/5=p).
نتیجه گیری
پیکولینات کروم باعث کاهش قند خون ناشتا و سطح انسولین می شود. بنابراین در بیماران مبتلا به تخمدان پلی کیستیک مقاوم به کلومیفن سیترات باعث افزایش حساسیت به انسولین می شود. اثرات کروم با متفورمین قابل مقایسه است ولی اثرات کاهش تستوسترون در مصرف متفورمین واضح تر است. در کل کروم بهتر از متفورمین تحمل می شود ولی میزان تخمک گذاری و بارداری در هر دو گروه یکسان بود.
زبان:
انگلیسی
صفحات:
611 تا 618
لینک کوتاه:
magiran.com/p1196310 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!