ارتباط بیماری های پریودونتال مادران باردار با تولد نوزادان کم وزن

پیام:
چکیده:
مقدمه
یکی از مشکلات عمده اجتماعی، اقتصادی و بهداشت عمومی در کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه تولد نوزاد کم وزن [Low Birth Weight (LBW)] می باشد. میزان قابل توجهی از مرگ ومیر نوزادان به سبب وزن کم به هنگام تولد می باشد. مدارکی در دست است که نشان می دهد بیماری های پریودونتال می تواند به عنوان یک کانون عفونی در کم وزنی نوزادان نقش داشته باشد.
هدف
این مطالعه به منظور بررسی سطح سلامت پریودونتال مادران باردار و تعیین ارتباط احتمالی بیماری پریودونتال مادر با تولد نوزاد کم وزن، صورت گرفت.
مواد و روش ها
در طی این مطالعه مورد-شاهدی، 88 زن که در بیمارستان های شهر یزد، زایمان کرده بودند؛ ارزیابی شدند. نیمی از مادران نوزادانی با وزن کمتر از 2500 گرم در زمان تولد (گروه مورد) و نیم دیگر نوزادانی با وزن بیشتر از 2500 گرم به هنگام تولد (گروه شاهد) داشتند. اطلاعات از طریق پرونده پزشکی، مصاحبه و معاینات بالینی پریودونتال در طی 3 روز اول بعد از زایمان جمع آوری شد. شاخص های خونریزی هنگام پروب کردن، وجود جرم بالای لثه ای و CPITN (Community Periodontal Index for Treatment Needs) به منظور ارزیابی سلامت پریودونتال بررسی شدند.
نتایج
در میان ریسک فاکتورهای تولد نوزاد کم وزن، تاریخچه تولد نوزاد کم وزن قبلی در گروه مورد بطور معنی داری از گروه شاهد بیشتر بود.(p=0.0081, Student t-test). در مادران گروه مورد نسبت به گروه شاهد، تعداد نواحی که لثه سالم داشتند، کمتر (0/042=p) و تعداد نواحی با پاکت های عمیق پریودونتال (p=0.0006, Mann-Whitney test) بیشتر بود.
نتیجه گیری
بر اساس نتایج مطالعه بنظر می رسد، بیماری پریودونتال مادران باردار می تواند یک ریسک فاکتور مستقل برای کم وزنی نوزادان در هنگام تولد باشد.
زبان:
انگلیسی
صفحات:
625 تا 630
لینک کوتاه:
magiran.com/p1196313 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!