اثر ورزش طولانی مدت بر میزان فعالیت آنزیم های آنتی اکسیدان بعد از بستن رگ کاروتید دررت

پیام:
چکیده:
مقدمه
مطالعات جدید نشان داده اند که ورزش منظم حساسیت مغز به آسیب های مغزی تحت شرایط پاتولوژیک مختلف را کاهش می دهد. هدف از مطالعه حاضر بررسی کردن نقش حفاظتی ورزش منظم بر هیپوکامپ بعد از هیپوپرفیوژن مغزی می باشد.
مواد و روش ها
رتهایی از نژاد ویستار به صورت تصادفی به 4 گروه کنترل، هیپوپرفیوژن (دوم)، ورزش (سوم) و ورزش – هیپوپرفیوژن (چهارم) تقسیم شدند. حیوانات گروه های سوم و چهارم وادار شدند 2.5 ماه هر روز به مدت 1 ساعت برروی تردمیل با سرعت 17 متر در دقیقه بدوند. شریان کاروتید مشترک راست در حیوانات گروه چهارم، پس از پایان دوره ورزش با نخ بخیه بسته شد. در گروه دوم تنها عمل بستن رگ کاروتید صورت گرفت و گروه کنترل هیچکدام از اعمال فوق (ورزش و بستن رگ کارتید) بر حیوانات انجام نگرفت. سپس 72 ساعت بعد از بستن کاروتید حیوانات کشته شدند و فعالیتهای آنزیم های آنتی اکسیدان (آنتی اکسیدان توتال، کاتالاز و سوپراکسید دیسموتاز) در هیپوکامپشان توسط کیت های الیزا اندازه گرفته شد.
بحث و نتیجه گیری
این مطالعه نشان داد که ورزش اثر حفاظتی بر هیپوکامپ حیوانات از طریق افزایش فعالیت آنزیمهای آنتی اکسیدان بویژه سوپر اکسید دیسموتاز در 72 ساعت بعدازایجاد هیپوپرفیوژن دارد.به نظر می رسد مطالعه بیشتر در این زمینه برای دانستن مکانیسم ورزش مورد نیازمی باشد.
یافته ها
ورزش فعالیت کل آنزیم های آنتی اکسیدان را در هیپوکامپ چپ حیوانات گروه چهارم در مقایسه با گروه های دوم وکنترل به طور معناداری افزایش داد.در گروه دوم فعالیت آنزیم سوپراکسید دیسموتاز در هیپوکامپ کاهش یافت(05/0< p)، اما ورزش موفق گردید این مقدار را به مقدار گروه کنترل برساند. فعالیت آنزیم کاتالاز در گروه چهارم نسبت به گروه اول و دوم به طور معنا داری در اثرورزش افزایش یافت. فعالیت آنزیم های سوپراکسید دیسموتاز و کاتالاز بین نیمکره ها در هرگروه تفاوت معناداری را نشان نداد.
زبان:
فارسی
صفحات:
37 تا 45
لینک کوتاه:
magiran.com/p1197932 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!