بررسی سازگاری غشاهای غیر قابل جذب در برابر سلول های فیبروبلاست لیگامان پریودنتال انسانی

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
تاکنون انواع مختلفی از غشاهای غیر قابل جذب به منظور بازسازی ساختار بافت پریودنتال آسیب دیده مورد استفاده قرار گرفته است. هدف از مطالعه تجربی حاضر، مقایسه ی انواع غشاهای غیر قابل جذب از نظر میزان و نحوه ی چسبندگی سلول های PDL (perio dental ligament) انسانی در محیط آزمایشگاهی می باشد. برای نیل به این هدف، میزان نرخ بقاء، واکنش آلکالین فسفاتاز و مورفولوژی سلول ها پس از مجاورت با غشاهای مورد نظر، بررسی شدند.
مواد و روش ها
سه غشای غیر قابل جذب GBR-200، TXT-200 و Imtec Ovid مورد مطالعه قرار گرفتند. سلول های فیبروبلاست جدا شده از PDL دندانهای پرمولر با دانسیته ی 104 cell/ml در محیط کشت بر روی غشاها با ابعاد 33 میلی متر در 15 چاهک برای 24 ساعت انکوبه گردید. سپس نمونه ها برای ارزیابی توسط میکروسکوپ نوری و الکترونی فیکس شدند. داده ها بوسیله ی آزمون آماری one-way ANOVA آنالیز گردیدند.
یافته ها
نتایج نشان داد که از 3 غشای مورد بررسی، غشاهای TXT-200 و GBR-200 بیشترین میزان چسبندگی را به لحاظ مورفولوژی داشته و کمترین چسبندگی مربوط به غشای Imtec Ovid بود که این تفاوت از نظر آماری معنی دار بود (02/0p=). همچنین، میزان چسبندگی سلول ها از نظر شاخص ALP (alkaline phosphatase) و MTT (3-(4،5-Dimethylthiazol-2-yl)-2،5-Diphenyltetrazolium Bromide)، بر روی غشاهای TXT-200 و GBR-200 بیشتر از گروه دیگر بود، اما این تفاوت از نظر آماری معنی دار نبود (به ترتیب 2/0p= و 08/0p=).
نتیجه گیری
به نظر می رسد غشاهای TXT-200 و GBR-200 نتایج بهتری را در تغییرات مورفولوژیک سلول های فیبروبلاست در محیط کشت نشان دادند. شاید علت معنی دار نبودن شاخص های ALP و MTT، کم بودن تعداد سلول های چسبیده به غشاها باشد که در نتیجه امکان اندازه گیری دقیق این شاخص ها را میسر نمی ساخت.
زبان:
فارسی
صفحات:
128 تا 132
لینک کوتاه:
magiran.com/p1198529 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!