اثر ضد میکروبی عصاره گلسنگ elegance SP) (Xhantoria بر بروسلا آبورتوس و بروسلا ملی تنسیس در شرایط آزمایشگاهی و مدل حیوانی

پیام:
چکیده:
مقدمه
بروسلوز یکی از مهم ترین بیماری های مشترک بین انسان و حیوان است که عامل آن یک باکتری داخل سلولی از جنس بروسلا می باشد. بیشترین عوامل بروسلوز انسانی مربوط به بروسلا ملی تنسیس و بروسلا آبورتوس می باشند. موثرترین درمان آنتی بیوتیکی برای بروسلوز ترکیب داکسی سایکلین با ریفامپین می باشد، اما این رژیم دارویی دارای مضراتی بوده که شامل عودهای مجدد و سمیت، مخصوصا در بچه ها و زنان باردار می شود. هدف از این مطالعه بررسی اثر ضد میکروبی عصاره گلسنگ بر بروسلا آبورتوس و بروسلا ملی تنسیس در شرایط آزمایشگاهی و مدل حیوانی است.
روش کار
ابتدا عصاره های استونی و اتانولی گلسنگ Xhantaria elegance تهیه شد. اثر ضد میکروبی عصاره ها با روش انتشار چاهکی در آگار و میزان MIC و MBC با روش ماکرودیلوشن در براث تعیین گردید. در مدل حیوانی، پس از 24 ساعت از آلوده شدن موش ها به باکتری ها، 5/0 میلی لیتر از عصاره elegance Xhantaria (با غلظت MBC) به صورت داخل صفاقی تزریق شد و سپس تعداد کلنی باکتری های مذکور پس از گذشت 9 روز با کشت نمونه های طحالی بر روی محیط آگاردار شمارش گردید.
یافته ها
نتایج نشان داد که MIC عصاره استونی برای بروسلا آبورتوس و بروسلا ملی تنسیس 5/217 میلی گرم بر میلی لیتر و عصاره اتانولی به ترتیب 47 و 94 میلی گرم بر میلی لیتر است. در مدل حیوانی میانگین تعداد باکتری های رشد کرده در گروه های آزمایش نسبت به گروه های کنترل کاهش معنی دار نشان داد.
نتیجه گیری
عصاره اتانولی در مقایسه با عصاره استونی فعالیت بیشتری داشته و بروسلا ملی تنسیس به عصاره حساس تر می باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
39
لینک کوتاه:
magiran.com/p1199365 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!