فهرست مطالب

دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زابل - سال پنجم شماره 3 (پاییز1392)

فصلنامه دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زابل
سال پنجم شماره 3 (پاییز1392)

  • تاریخ انتشار: 1392/09/07
  • تعداد عناوین: 7
|
  • زهرا سپهری، محسن درویشی، زهره کیانی، علیرضا سرگزی، غلامرضا باقری، حلیمه عالی، محمد علی اخوت پور، جلیل دائمی، حسینعلی جهانتیغ صفحه 9
    مقدمه
    استئودیستروفی کلیوی مجموعه ای از اختلالات متابولیک استخوانی است که در افراد مبتلا به نارسایی مزمن کلیه ایجاد می-شود. اختلالات اصلی بیماری استخوانی را می توان به مشکلات همراه با بازگردش بالای استخوانی همراه با افزایش PTH و مشکلات همراه با نوسازی پایین استخوانی در کنارسطوح پایین یا طبیعی PTH تقسیم کرد. لذا این مطالعه با هدف تعیین شیوع استئودیستروفی کلیوی و انواع آن در بیماران مبتلا به نارسایی کلیوی انتهایی تحت همودیالیز در بیمارستان امام خمینی زابل در سال 1391 طراحی و اجرا گردید.
    روش پژوهش: این مطالعه ی مقطعی توصیفی روی تمامی بیماران مبتلا به نارسایی کلیوی انتهایی تحت همودیالیز (60 بیمار) در بیمارستان امام خمینی زابل در سال 1391 صورت گرفت. اطلاعات دموگرافیک بیماران از طریق پرسشنامه جمع آوری شد. همچنین سطح سرمی کلسیم، فسفر، آلکالن فسفاتاز، کراتینین، آلبومین، پروتئین، هورمون پاراتیروئید و قند خون تصادفی در هر یک از بیماران اندازه گیری شد. در قسمت معیارهای بیوشیمیایی، در صورت PTH بیشتر ازpg/ml 300 اختلال استخوانی با گردش بالا و درصورت PTH کمتر ازpg/ml 150، اختلال استخوانی با گردش پایین (استئومالاسی یا بیماری آدینامیک استخوان) درنظر گرفته شد. برای افتراق استئومالاسی از بیماری آدینامیک استخوان، از سطح ویتامین D استفاده شد. بدین صورت که بیماران دارای سطح پایین ویتامین D، مبتلا به استئومالاسی درنظر گرفته شدند.
    یافته ها
    در این مطالعه تعداد 60 مورد بیمار نارسایی کلیوی انتهایی تحت دیالیز مورد بررسی قرار گرفتند که میانگین سن بیماران 48/13±17/35 سال (حداقل 11 سال و حداکثر85 سال) بود. 28 بیمار مرد(7/46درصد) و 32 بیمار زن (3/53 درصد) بودند. 21 نفر از بیماران (35 درصد) دو بار در هفته و 39 نفر(65 درصد) سه بار در هفته دیالیز می شدند. طول مدت دیالیز افراد مورد مطالعه، 25 نفر (41.7 درصد) یک سال، 14 نفر (23.3 درصد) دو سال، 8 نفر(13.3 درصد) 3 سال، 3 نفر(5 درصد) چهار سال، 4 نفر (6.7 درصد) 5 سال، و 6 نفر (10 درصد) بین شش تا ده سال بود. این مطالعه نشان داد که از 60 بیمار مبتلا به ESRD مورد مطالعه 48نفر (80 درصد) مبتلا به استئودیستروفی کلیوی بودند. 47 درصد از این افراد مبتلا به استئوفیبروز بودند، 7 درصد بیماری استخوان آدینامیک داشتند و 26 درصد از افراد مورد مطالعه مبتلا به استئومالاسی بودند.
    نتیجه گیری
    این مطالعه نشان می دهد که شیوع بیماری استئودیستروفی کلیوی در بیماران همودیالیزی مرکز دیالیز امام خمینی زابل نسبتا بالا است. از آنجایی که میانگین مدت زمان شروع دیالیز در بیماران این مرکز نسبتا کوتاه است، نمی توان شیوع بالای بیماری استئودیستروفی را به گذشت زمان نسبت داد. این مطالعه لزوم توجه بیشتر به بیماری استئودیستروفی و تلاش برای درمان به موقع و به تعویق انداختن آن را مشخص می کند.
    کلیدواژگان: نارسایی کلیوی انتهایی، همودیالیز، استئودیستروفی کلیوی، شیوع
  • حسین افشاری*، فرشته زیوه ای، غلامرضا باقری، مهدی افشاری، مسعود زاده باقری صفحه 16
    1- استادیار گروه علوم باغبانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد دامغان، دامغان، ایران(نویسنده مسئول) afshari2000ir@yahoo.com2- کارشناسی ارشد علوم باغبانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد دامغان، دامغان، ایران3- دکترای بیوتکنولوژی، دانشگاه علوم پزشکی زابل، زابل، ایران4- دکترای اپیدمیولوژی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی زابل، زابل، ایران5- استادیار علوم باغبانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز، شیراز، ایرانچکیده
    مقدمه
    به منظور بررسی اثرضد قارچی اسانس های گیاهی در جلوگیری از رشد قارچ آسپرژیلوس فلاووس و تولید آفلاتوکسینB1 از اسانس گیاهان دارویی آویشن، نعناع، اکالیپتوس، رازیانه، باریجه، رزماری و مرزه استفاده شد.
    روش پژوهش: آزمایشی بصورت فاکتوریل در قالب طرح کاملا تصادفی به منظور بررسی تاثیر این اسانس ها در کاهش میزان رشد قارچ، اسپورزایی و میزان آفلاتوکسین، محلول پاشی توسط اسانس بر روی مغز 4 رقم پسته انجام شد. جهت بررسی میزان رشد میسلیوم قارچ از دو محیط جامد و مایع استفاده گردید.
    یافته ها
    اسانس های آویشن و رازیانه بیشترین میزان بازدارندگی را از خود نشان دادند. اثر نوع و غلظت اسانس در سطح احتمال آماری 1 درصد بر درصد کلونیزاسیون و آفلاتوکسین و اثر متقابل رقم غلظت اسانس در سطح احتمال 5 درصد بر درصد کلونیزاسیون قارچ آسپرژیلوس فلاووس معنی دار گشت.
    نتیجه گیری
    غلظتهای 800 و 1000 قسمت در میلیون اسانس رازیانه (ppb0.584 و 0.213) و آویشن (ppb0.452 و 0.255) به ترتیب بیشرین میزان بازداری آفلاتوکسین B1 را داشتند.
    کلیدواژگان: اسانس، آسپرژیلوس فلاووس، آفلاتوکسین، پسته، محیط کشت
  • نگار امیری *، لعبت جعفر زاده، مسعود لطفی زاده، الهام امیری، ژانت امیری صفحه 24
    مقدمه
    سزارین مهمترین، شایع ترین و پرهزینه ترین عمل جراحی زنان است که از هر چهار سزارین یکی با عوارض همراه است. پس از خونریزی، عفونت شایع ترین عارضه پس از سزارین است. ریسک فاکتورهای عفونت پس از سزارین شناخته شده است و به نظر می رسد که تقریبا همگی به علت ارتباط حفره رحم با دستگاه تناسلی تحتانی است. تکنیک جراحی خود یک عامل خطر مستقل برای عفونت است، با توجه به اهمیت موضوع عفونت پس از سزارین به عنوان اولویت بهداشتی کشور و نتایج ضد و نقیض بدست آمده از مطالعات قبلی در زمینه پیشگیری از این عارضه، به بررسی آماده سازی واژن قبل از سزارین به منظور کاهش فلور واژن منتقل شده به فیلد عمل پرداختیم و تاثیر این روش را در کاهش عفونت بعد از عمل در مقایسه با روش فعلی بررسی نمودیم.
    روش پژوهش: مطالعه به صورت کارآزمایی بالینی تصادفی در بین تمامی مراجعه کنندگان جهت سزارین با اندیکاسیون انجام سزارین و با رضایت ورود به مطالعه در بیمارستان هاجر شهرکرد انجام گرفت. به صورت تصادفی افراد به دو گروه (سزارین روتین و سزارین تحت آماده سازی واژن) تقسیم شدند. اطلاعات بیماران ثبت گردید و بعد از عمل سزارین، پس از فواصل زمانی یک روز، یک و شش هفته بعد از ترخیص بیمار جهت تشخیص اندومتریت، موربیدیته تب دار و عفونت زخم، بیماران ویزیت و داده ها جمع آوری شده وآنالیز گردید.
    یافته ها
    اختلاف تب روز اول، هفته اول، هفته ششم و موربیدیتی تب دار روز اول، هفته اول و هفته ششم در بین دو گروه معنی دار بود ((p<0.05. اما اختلاف معنی دار بین عفونت زخم روز اول و اندومتریت روز اول، هفته اول و هفته ششم مشاهده نگردید. فراوانی نسبی تب، عفونت زخم، اندومتریت و موربیدیته تب دار در گروه های مورد مطالعه در روز اول، هفته اول و هفته ششم به تفکیک در افرادی که دچار پارگی کیسه آب قبل از سزارین شده و نشده بودند و یا تحت کارآزمایی لیبر قرار گرفته بودند، تعیین و مقایسه گردید که نتایج معنی دار نبود (P>0.05).
    نتیجه گیری
    در این مطالعه آماده سازی واژن با محلول ید قبل از سزارین با کاهش عوارض عفونی پس از عمل همراه بود و این کاهش از نظر آماری معنی دار بود این روش که بسیار ساده بوده و می توان قبل از آماده سازی اولیه به سرعت انجام داد،می تواند باعث کاهش چشمگیر عفونت گردد.
    کلیدواژگان: سزارین، آماده سازی واژن، موربیدیته تب دار، عفونت زخم، اندومتریت
  • علی اصغر نشاط*، عباسعلی رمضانی، محمدرضا حیدری، نرگس سلیمانی، اختر احمدی، زینب شیخی، مرضیه صحیفی قریشی صفحه 32
    مقدمه
    یکی از عمده ترین آلاینده های محیط زیست، پساب های صنعتی حاوی فلزات سنگین می باشد. کادمیوم از جمله فلزات سنگینی است که در پساب صنایع مختلف از جمله پساب صنایع آبکاری، دباغی، شیشه گری و غیره وجود داشته، به شدت برای انسان و محیط زیست سمی می باشد و باید از پساب حذف و یا تا حد مجاز تقلیل یابد. مطالعه حاضر با هدف تعیین کارآیی زئولیت کلینوپتیلولایت در حذف کادمیوم از محلول آبی طراحی و اجرا گردید.
    روش پژوهش: در این مطالعه تجربی از نوع آزمایشگاهی، حذف کادمیوم با استفاده از زئولیت کلینوپیتولایت در شرایط متغیر از نظر pH، زمان تماس و غلظت اولیه کادمیوم در یک سیستم پیوسته مورد بررسی قرار گرفت.
    یافته ها
    نتایج حاصل از انجام آزمایشات نشان داد که کارایی حذف کادمیوم با افزایش pH از 6به 8 و زمان تماس از 30 به 90 دقیقه افزایش یافته است. کمترین میزان حذف کادمیوم در غلظت mg/l 20 آن 84/43درصد و بیشترین میزان حذف در غلظت mg/l 10 آن برابر 44/74 درصد بوده است.
    نتیجه گیری
    با توجه به نتایج بدست آمده، زئولیت طبیعی کلینوپتیلولایت به دلیل کارایی بالا، ارزان قیمت بودن، دسترسی آسان و همچنین کاربری راحت می تواند در تصفیه فاضلاب های صنعتی حاوی فلزات سمی بکارگرفته شود.
    کلیدواژگان: زئولیت، کلینوپتیلولایت، کادمیوم، محلول آبی
  • رضا شاپوری*، شهرزاد نصیری سمنانی، حامد علیزاده صفحه 39
    مقدمه
    بروسلوز یکی از مهم ترین بیماری های مشترک بین انسان و حیوان است که عامل آن یک باکتری داخل سلولی از جنس بروسلا می باشد. بیشترین عوامل بروسلوز انسانی مربوط به بروسلا ملی تنسیس و بروسلا آبورتوس می باشند. موثرترین درمان آنتی بیوتیکی برای بروسلوز ترکیب داکسی سایکلین با ریفامپین می باشد، اما این رژیم دارویی دارای مضراتی بوده که شامل عودهای مجدد و سمیت، مخصوصا در بچه ها و زنان باردار می شود. هدف از این مطالعه بررسی اثر ضد میکروبی عصاره گلسنگ بر بروسلا آبورتوس و بروسلا ملی تنسیس در شرایط آزمایشگاهی و مدل حیوانی است.
    روش کار
    ابتدا عصاره های استونی و اتانولی گلسنگ Xhantaria elegance تهیه شد. اثر ضد میکروبی عصاره ها با روش انتشار چاهکی در آگار و میزان MIC و MBC با روش ماکرودیلوشن در براث تعیین گردید. در مدل حیوانی، پس از 24 ساعت از آلوده شدن موش ها به باکتری ها، 5/0 میلی لیتر از عصاره elegance Xhantaria (با غلظت MBC) به صورت داخل صفاقی تزریق شد و سپس تعداد کلنی باکتری های مذکور پس از گذشت 9 روز با کشت نمونه های طحالی بر روی محیط آگاردار شمارش گردید.
    یافته ها
    نتایج نشان داد که MIC عصاره استونی برای بروسلا آبورتوس و بروسلا ملی تنسیس 5/217 میلی گرم بر میلی لیتر و عصاره اتانولی به ترتیب 47 و 94 میلی گرم بر میلی لیتر است. در مدل حیوانی میانگین تعداد باکتری های رشد کرده در گروه های آزمایش نسبت به گروه های کنترل کاهش معنی دار نشان داد.
    نتیجه گیری
    عصاره اتانولی در مقایسه با عصاره استونی فعالیت بیشتری داشته و بروسلا ملی تنسیس به عصاره حساس تر می باشد.
    کلیدواژگان: بروسلا آبورتوس 544، بروسلا ملی تنسیس 16M، عصاره های Xhantaria، اثر ضد میکروبی
  • خدیجه کلان فرمانفرما، زهراجلیلی، ایرج ضاربان*، دکترمهنازشهرکی پور صفحه 47
    مقدمه
    سرطان پستان شایعترین نوع سرطان و دومین علت مرگ ناشی از سرطان در زنان است. سرطان پستان در زنان ایران رتبه اول را دارا است و این موضوع اهمیت بررسی، تشخیص و کنترل این بیماری رادرکشور نشان می دهد. تشخیص زودرس سرطان پستان نقش مهمی در کاهش ابتلا و میرایی داشته و بقای بیماران را تا 95 درصد افزایش می دهد. این مطالعه با هدف تعیین پیشگویی کننده های رفتار پیشگیری از سرطان پستان در معلمین زن مدارس راهنمایی دخترانه مبتنی بر مدل اعتقاد بهداشتی شهر زاهدان انجام یافته است.
    روش پژوهش: این مطالعه توصیفی –تحلیلی و با استفاده ازپرسشنامه های مبتنی بر سازه های مدل اعتقاد بهداشتی بر روی240 نفر از معلمین زن مدارس راهنمایی شهر زاهدان سال 1391 انجام گرفت. داده ها با استفاده از نرم افزار spss و آزمون همبستگی پیرسون و آزمون ANOVA یک طرفه (برای مقایسه میانگین برحسب وضعیت تاهل و سطح تحصیلات) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
    یافته ها
    نتایج آزمون پیرسون نشان داد که بین آگاهی، منافع و موانع درک شده و خودکارآمدی با عملکرد افراد مورد مطالعه رابطه همبستگی مثبت وجود دارد که از لحاظ آماری معنی دار می باشد (05/0P<). بررسی تاثیر مطلق هر یک از متغیر ها نشان می دهد که خودکارآمدی بیشترین تاثیر را بر رفتار داشته است و این تاثیر معنی دار می باشد (001/0P<).
    نتیجه گیری
    این مطالعه نشان داد که آگاهی، منافع وموانع درک شده بیشترین پیشگویی کننده ها بوده و خودکارآمدی بیشترین تاثیر را داشته است. بنابراین طراحی و اجرای برنامه های آموزشی مناسب در جهت ارتقاء رفتارهای پیشگیرانه در این افراد با تاکید بیشتر بر سازه خودکارآمدی توصیه می گردد.
    کلیدواژگان: پیشگویی کننده های رفتار، معلم، سرطان پستان، مدل اعتقاد بهداشتیکلید واژه ها: پیشگویی کننده های رفتار، معلم، سرطان پستان، مدل اعتقاد بهداشتی
  • اسحق علی صابری_نرگس فرهاد ملاشاهی_الناز موسو ی * صفحه 57
    مقدمه
    تحلیل سرویکالی مهاجم یک نوع نسبتا غیر شایع تحلیل خارجی است که امکان وقوع آن در هر دندان از سیستم دندانهای دائمی وجود دارد. از مشخصات این تحلیل موقعیت سرویکالی و طبیعت مهاجم آن است که این پروسه منجر به پیشرفت و تخریب ساختار دندان می شود. تظاهر کلینیکی آن که شبیه به تحلیل داخلی می باشد «دندان صورتی» است. تشخیص زود هنگام و درمان مناسب کلید نتایج موفقیت آمیز این بیماری خواهد بود.
    معرفی مورد: در این مقاله گزارش یک مورد تحلیل سرویکالی مهاجم و درمان آن صورت می گیرد به این ترتیب که بعد از انجام بی حسی، اقدام به کنار زدن فلپ، کورتاژ و ترمیم پرفوراسیون با MTA کرده و نهایتا درمان ریشه دندان موردنظر تکمیل شده و به مدت یکسال تحت نظر قرار گرفت.
    کلیدواژگان: تحلیل سرویکالی مهاجم، دندان صورتی، گزارش مورد
|
  • Sepehri Zahra, Darvishi Mohsen, Kiani Zohre, Sargazi Alireza, Bagheri Gholam Reza, Aali Halimeh, Okhovatpour Mohammad Ali, Daemi Jalil, Jahantigh Hossein Ali Page 9
    Introduction
    Osteodystrophy is a set of metabolic bone diseases which happens in end stage renal failure diseases. Main bone diseases are divided into high bone turnover diseases with high level of PTH and low bone turnover bone diseases with normal or low PTH level. This study aimed to define prevalence and type of renal osteodystrophy in end stage renal disease patients in Imam Khomeini hospital hemodialysis center.
    Methods
    This cross-sectional study was done on all of hemodialysis patients (60 cases) in 2012. Demographic data were collected using a standard questionnaire. Serum levels of calcium، phosphorus، alkaline phosphatase، creatinine، albumin، total protein، parathyroid hormone، random blood glucose were measured in all of patients. In part of biochemical criteria، patients with PTH level more than 300 pg/ml defined as high bone turnover group and cases with PTH level less than 150 pg/ml defined as low bone turnover (osteomalacia or adynamic bone disease) group. For differentiation between osteomalacia and adynamic bone disease، blood level of vitamin D was used such as low levels of vitamin defined as osteomalacia.
    Results
    The study evaluated 60 cases of hemodialysis patients with mean age of 48. 13±17. 35 (minimum of 11 years and maximum of 85 years). Twenty eight of the patients (46. 7%) were male and others were female (53. 3%). About one third of the patients (21 cases: 35%) were under two times dialysis a week and two third of them (39 cases: 65%) were dialyzed three times a week. Duration of dialysis in studied cases was one year in 25 cases (41. 7%)، two years in 14 cases (23. 3%)، three years in eight patients (13. 3%)، four years in three cases (5%)، five years in four patients (6. 7%)، and six patients (10%) were dialyzed between 6-10 years. The study showed that from 60 studied patients with ESRD، 48 cases (80%) had renal osteodystrophy. About 47% of them had osteofibrosis، 7% had adynamic bone disease and 26% had osteomalacia.
    Conclusion
    The study demonstrated that prevalence of renal osteodystrophy is relatively high in hemodialysis patients in Imam Khomeini hospital in Zabol. Since the mean time of dialysis is short in this center، the high prevalence cannot be due to time transition. This study showed that we should pay more attention to the renal osteodystrophy and try to postpone it or treat it appropriately.
    Keywords: ESRD, Hemodialysis, Renal Osteodystrophy, prevalence
  • Hossein Afshari*, Fereshte Ziveai, Gholamreza Bagheri, Mehdi Afshari, Masoud Zadehbagheri Page 16
    Bachground and
    Purpose
    In order to study the antifungal (inhibitory) effect of herbal essences on prevention from growth of Aspergillus Flavus fungus and Aflatoxins، herbal essences، include thyme، mint، eucalyptus، fennel، galbanum، rosemary، and satureja were studied.
    Materials And Methods
    factorial test was applied in basic completely randomized design. Solid and liquid environments were used for analyzing mycelium fungus.
    Results
    thyme and fennel essences exhibited maximal inhibitory effect. Results suggested that the effects of essence type and essence concentration caused significant differences on A. Flavus colonization percent and AFB1. Also، interaction effects (cultivar*essence concentration) was significant on colonization percentage of this fungus in 5% level.
    Conclusion
    Concentrations of 800and 1000 of fennel (0. 213، 0. 584 ppb) and thyme (0. 215، 0. 452 ppb) had the most inhibitory effects on AFB1 respectively.
    Keywords: Aspergillus Flavus, Aflatoxin, Essence, Media, Pistachio
  • Amiri Negar*, Jafarzadeh Lobat, Lotfizadeh Masud, Amiri Elham, Amiri Janet Page 24
    Introduction
    Cesarean is the most important and costly gynecology surgery. Infection is the second important complication after hemorrhage. It seems that almost all risk factors of postpartum infection are due to ascending organism from lower genital tract to upper genital tract. Surgical technique is also an independent risk factor. According to the importance of the post partum infection in Iran and controversy in literature we compare the preparing of vagina before surgery as a method for organism reduction with routine cesarean section procedure.
    Methods
    during a randomized clinical trial study patients came for c/s were conducted into two groups: 1-routine c/s، 2-vaginal preparing before c/s. demografic data were collected، They were visited on the first post operative day، one week and six week after discharge and any fever، endometritis، febrile morbidity and wound infection were recorded for analyzing
    Results
    There was significant difference between the groups for the first day، first week and sixth week fever and febrile morbidity. But there was no significant difference was observed for first day wound infection، first day first week and sixth week endometritis. The frequency of those criteria which was mentioned; studied in patients with rupture of membrane and labor separately. There were no statistically significant deference between subgroups (those who had trial of labor and rupture of membrane).
    Conclusion
    This study confirms the hypothesis that vaginal preparing reduces the infectious rate. This simple method can use easily before surgery to reduce infection significantly.
    Keywords: Cesarean, Vaginal preparing, fever, febrile morbidity, endometritis
  • Neshat Ali Asghar*, Ramazani Abbasali, Heidari Mohammad Reza, Soleimani Narges, Ahmadi Akhtar, Sheikhi Zeynab, Sahifi Ghoreishi Marzieh Page 32
    Introduction
    The industrial wastewater containing heavy metals is one of the major environmental pollutants. Cadmium is a heavy metal resulting from electroplating، tanning، glass industries and it is also highly toxic to human and the environment، so it must be removed or reduced down to effluent standards. The aim of current study was to investigate the Cadmium removal efficiency by Clinoptilolite from aqueous solutions.
    Methods
    In this experimental study، the effects of some parameters، such as pH، contact time and initial concentration of Cd on removal efficiency were studied. All examinations conducted in a batch system.
    Results
    Results show that removal efficiency of cadmium increases by increasing pH from 6 to 8 and contact time from 30 to 90 minute. The lowest removal rate of cadmium was in Concentration of 20 mg/L with 43. 84% and the highest resulted in 10mg / L concentration with 74. 44%.
    Conclusion
    This study shows that Clinoptilolite can be used successfully in industrial wastewater treatment because its high removal efficiency and low costs as well as its accessibility.
    Keywords: Zeolite, clinoptilolite, cadmium, aqueous solutions
  • Shapouri Reza *, Nasiri Semnani Shahrzad, Alizadeh Hamed Page 39
    Introduction
    Brucellosis is one of the most common zoonosis diseases that caused by the intracellular bacteria of the genus Brucella. Most of human brucellosis agents are Brucella melitensis and Brucella abortus. The most effective antibiotic therapy for brucellosis is combination of doxycycline and rifampin. But this regime has disadvantages that include relapses and toxicity، especially in children and pregnant women. The aim of this study was to investigate the antimicrobial effect of lichen extracts on Brucella abortus and Brucella melitensis in vitro and animal models.
    Methods
    firstly، the acetonic and ethanolic extracts of Xhantaria elegance prepared. Then the antimicrobial effect of extracts determined by well difusion method. Minimum inhibitory concentration (MIC) by macro dilution method. In animal model، each bacteia was inoculated intraperitoneally and after 24h، 0. 5 cc of each Xhantaria elegance SP extracts (as MBC concentration) inoculate i. p to BALB/c mice. Then، the counts of baceria in spleen culture were counted on agar media after 9 days.
    Results
    The results showed that the MIC of acetonic extract of lichen for Brucella abortus and Brucella melitensis was 217. 5 mg/ml and for ethanolic extract were 47 and 94 mg/ml، respectively. In animal models، the average number of bacteria grown in the test group than the control group showed a significant decrease.
    Conclusion
    Acetonic extract has a greater effect than ethanolic extract and Brucella melitensis is more sensitive to the extracts.
    Keywords: Brucella abortus 544, Brucella melitensis 16M, Xhantaria Extracts, Antimicrobial Effect
  • Khadijah Kalan Farmanfarma, Zahraj Alili, Iraj Zareban, Mahnaz Shahraki Pour Page 47
    Introduction
    Breast cancer is the most common cancer which is the second mortality rate of women. Breast cancer is the first cause of death in Iran. Early diagnosis of breast cancer has significant effect in decrease of morbidity and mortality and increase survival of till 95 percent. the this studyWith aim to detect predictors prevention behavior breast cancer in secondary schools female teachers at Zahedan based on health belief model (HBM).
    Methods
    This study is descriptive-analytical study which carried by questionnaires based on health belief model (HBM) Structures on 240 female in secondary at zahedan city in 2011-2012 academic year. Data was analyzed by one-way ANOVA test (for comparison mean of marital state and educational level) and Pearson correlation coefficient in significant level <0/05.
    Results
    Result of Pearson test showed there were positive correlation between women’s awareness، perceived benefits، perceived barriers، self-efficacy and behavior under studied patients which was significant from statics (p<0. 05). Assessment asbsolute impact of each variable showed that self-efficacy has the most effect on behavior and this is significant effect (p<0. 001).
    Conclusion
    According to result of this study، knowledge perceived benefits and barriers are most prognostic factors and self- efficacy has most effect. then design and perform of proper educational programs in promoting preventive behavior s is advised for better effect on structures.
    Keywords: Behavior prognostic factors, e teachers, breast cancer, health belief model
  • Dr.Saberi Eshagh Ali, Dr Farhadmollashahi Narges, Dr Mousavi Elnaz* Page 57
    Introduction
    Invasive cervical resorption (ICR) is a relatively uncommon form of external resorption، which may occur in any tooth in the permanent dentition، characterized by its cervical location and invasive nature، this resorptive process leads to progressive and usually destructive loss of tooth structure، the clinical features of which often resemble internal resorption) «pink tooth» (. Early diagnosis and appropriate treatment are the keys to a successful outcom. case report: in this study، one case of invasive cervical resorption and its treatment was explained as after anesthesia and evert the flap and corratage، repairing perforation with MTA and finally root canal treatment was prepared and patient follow for one year.
    Keywords: invasive cervical resorption, pink tooth, case report