جایگاه داستان های ایرانی در کتاب های فارسی مقطع ابتدایی و تاثیر آن بر شکل گیری هویت دانش آموزان ایران

نویسنده:
پیام:
چکیده:
دراین تحقیق سعی شده است تا تعاریف شعر، انواع آن، نثرروایی و انواع آن و نثر غیرروایی مورد بررسی قرار گیرد. از میان انواع نثرها، نثرروایی(داستان) برای حفظ فرهنگ ملی و زبان رسمی آموزشی(فارسی دری) نقشی ویژه و مهم به عهده دارد. مساله ی اصلی تحقیق پیش روی، آن است که آیا افسانه ها و داستان های ایرانی توانسته اند در شکل گیری هویت ملی و فرهنگی دانش آموزان تاثیرگذار باشند؟ در این راستا با بررسی و مطالعه ی کتاب های فارسی چاپ شده از سال 1385 تاکنون سعی شده تا پاسخی مناسب برای آن ارایه گردد.
داستان ها به انواع قصه، داستان کوتاه، رمان و غیره دسته بندی می شوند. در این مقاله سعی شده تا با روش توصیفی- تحلیلی و از طریق جمع آوری اطلاعات با استفاده از روش اسنادی به معرفی انواع نثر روایی و جایگاه آن در کتاب های فارسی پایه های ابتدایی پرداخته شود. جامعه ی آماری این بررسی کلیه ی آثار چاپ شده از سال 1385 تاکنون هستند. در این مقاله فرض بر این است که کتاب های درسی یکی از گونه های ادبیات کودکان و نوجوانان به شمار می آیند؛ لذا مبحث ادبیات کودکان و نوجوانان به طور مختصر مورد بررسی قرار گرفته است. نثر روایی (داستان) در کتاب های فارسی به شکلی قوی حضور دارند. نتایج این بررسی معلوم ساخت افسانه ها و داستان های ایرانی علاوه بر آموزش زبان رسمی، موارد اخلاقی، مذهبی، اجتماعی، سخنان بزرگان علم و ادب و غیره درشکل گیری هویت ایرانی– اسلامی تاثیرگذار هستند.
زبان:
فارسی
صفحات:
63 تا 86
لینک کوتاه:
magiran.com/p1199878 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!