بررسی دزهای کشنده جدایه ایرانی قارچ Beauveria bassiana در کنترل میکروبی بید آرد (Lep: Pyralidae) Ephestia kuehniella روی خرمای رقم سایر

پیام:
چکیده:
شب پره آرد Ephestia kuehniella از آفات مهم انباری می باشد. این تحقیق به منظور بررسی کارایی جدایه ایرانی مناسب قارچ Beauveria bassiana در کنترل میکروبی شب پره آرد Ephestia kuehniella روی خرمای رقم سایر انجام شد. برای تعیین قدرت کشندگی قارچ روی مراحل تخم، لارو و شفیره، پنج دز 4ˆ10، 4ˆ10×5، 5ˆ10، 5ˆ10×5 و 6ˆ10 اسپور در میلی لیتر به روش غوطه ورسازی استفاده شد. داده ها با استفاده از روش لگاریتم-پروبیت برازش گردیدند. نتایج نشان داد که بیشترین دز کشنده 50 درصد مربوط به جدایه IRAN441C روی شفیره 4ˆ10×1/76 و کمترین دز کشنده 50 درصد مربوط به مرحله تخم و معادل 3ˆ10×3/49 اسپور در میلی لیتر بود. بالاترین و پایین ترین زمان 50 درصد کشندگی به ترتیب برای شفیره و تخم و معادل 3/67 و 3/38 روز بود. به طورکلی نتایج تحقیقات در فاز آزمایشگاهی که قدم نخست در امکان سنجی کاربرد این قارچ در کنترل میکروبی شب پره آرد می باشد، نشان داد که قارچ عامل بیمارگر از پتانسیل کاربرد بالایی برخوردار است.
زبان:
فارسی
صفحات:
67 تا 81
لینک کوتاه:
magiran.com/p1201620 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!