الگوی غذایی مصرفی و خطر ابتلا به سرطان پروستات: مطالعه مورد- شاهدی

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
رژیم غذایی می تواند با خطر ابتلا به سرطان پروستات مرتبط باشد. مطالعه حاضر به منظور بررسی ارتباط الگوی رژیم غذایی دریافتی و خطر ابتلا به سرطان پروستات انجام شد.
مواد و روش ها
در این مطالعه مورد- شاهدی 50 فرد مبتلا به سرطان پروستات به عنوان گروه مورد و 100 مرد سالم، بدون سابقه سرطان از بیمارستان لبافی نژاد تهران انتخاب شدند. در رژیم غذایی مصرفی شرکت کنندگان در طول یک سال گذشته با استفاده از پرسشنامه معتبر و نیمه کمی بسامد خوراک (FFQ) ارزیابی شد. الگوی غذایی به روش تحلیل عاملی شناسایی شدند. از نرم افزار SPSS 16 برای تجزیه و تحلیل نتایج استفاده شد.
یافته ها
در این مطالعه 2 الگوی غذایی شناسایی شد. پس از تعدیل تاثیر مخدوش کننده های احتمالی، کسب نمره بالاتر از رژیم غذایی غربی به طور معنی داری با افزایش احتمال ابتلا به سرطان پروستات مرتبط بود (0/11-5/1=CI 95%،4OR=) و کسب نمره بالاتر از رژیم غذایی سالم معنی دار با کاهش احتمال ابتلا به سرطان پروستات ارتباط معنی داری داشت (0/1-2/0=CI 95%، 4/0OR=). الگوی غذایی غربی، غنی از انواع شیرینی، دسر، گوشت، چای و قهوه، سیب زمینی سرخ کرده، نمک، نوشابه های گازدار، گوشت قرمز یا فراوری شده و الگوی غذایی سالم غنی از حبوبات، ماهی، محصولات لبنی، میوه ها و آب میوه ها، سبزیجات، سیب زمینی آب پز، غلات و تخم مرغ بود.
نتیجه گیری
مردانی که رژیم غذایی مصرفی آنها به رژیم غذایی غربی نزدیک تر است، احتمال بیشتری برای ابتلا به سرطان پروستات دارند و مردانی که رژیم غذایی آنها به رژیم غذایی سالم نزدیک تر است با احتمال کمتری به سرطان پروستات مبتلا خواهند شد.
زبان:
فارسی
صفحات:
17 تا 25
لینک کوتاه:
magiran.com/p1201655 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!