نقش خشونت خانگی در بارداری بر پیامدهای مادری و جنینی نگاهی به مطالعات دهه اخیر در ایران

پیام:
چکیده:
مقدمه
خشونت ممکن است به دو صورت مستقیم و غیر مستقیم بر پیامد بارداری اثر گذارد. هدف این پژوهش بررسی یافته های پژوهش های دهه اخیر در ایران در مورد نقش خشونت خانگی در بارداری بر پیامد مادری و جنینی بود.
روش کار
در این مرور نظام مند مقالات با استفاده از اطلاعات موجود در پایگاه های اطلاعاتی pubmed، SID، Magiran، Iranmedex وIrandoc از سال 1380 الی 1390 با استفاده از کلمات کلیدی [خشونت خانگی، خشونت، همسرآزاری، خشونت خانوادگی، خشونت فیزیکی، خشونت جنسی، خشونت عاطفی] با هر یک از این کلمات به صورت جداگانه و توام [سوء رفتار، حاملگی، بارداری، سرانجام بارداری، پیامد بارداری، نتایج بارداری، سرانجام حاملگی، پیامد حاملگی، نتایج حاملگی زایمان زودرس، وزن کم هنگام تولد] مورد جستجو قرار گرفتند.
یافته ها
در کل 22 مقاله مورد بررسی قرار گرفت که 16 مطالعه به روش توصیفی (مقطعی، طولی) و 6 مطالعه به روش تحلیلی (کوهورت و مورد - شاهدی) انجام شده بود. از میان 22 مطالعه 14 مطالعه شیوع خشونت خانگی و انواع آن را در بارداری در نقاط مختلف ایران گزارش کرده بودند. 11 مطالعه اثر خشونت خانگی را بر پیامدهای نوزادی و 11 مطالعه نیز به بررسی اثر خشونت خانگی و انواع آن بر پیامدهای مادری بارداری پرداخته بودند.
نتیجه گیری و بحث: بررسی نشان داد که خشونت خانگی در بارداری بدون توجه به محل و قومیت یک مشکل شایع بوده و پیامدهای مادری و نوزادی ناشی از آن بسیار با اهمیت است. این موضوعات از مشکلات شایع طب مامایی می باشند. برخی از این پیامدها قابل پیشگیری هم برای مادر و هم برای نوزاد هستند و به نظر می رسد که در بسیاری از موارد با اقدامات مناسب نظیر آموزش مهارت های زندگی و مراقبت از خود، غربالگری در بارداری، افزایش مراقبت های پره ناتال، حضور همسر در جلسات مراقبت های پره ناتال و اهمیت دادن به نقش همسر در بارداری می توان از بروز این پیامدها جلوگیری نمود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
42
لینک کوتاه:
magiran.com/p1202058 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!