بررسی همبستگی مدیریت زمان سرپرستاران با رضایت شغلی پرستاران بخش های داخلی و جراحی بیمارستان های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی اراک

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
جلوگیری از اتلاف وقت و کنترل بر زمان می تواند موجب افزایش توانایی های مدیریتی، حفظ منابع انسانی، کاهش استرس و افزایش رضایت شغلی کارکنان شود. عدم مدیریت زمان در حرفه پرستاری اثرات سوئی بر کیفیت مراقبتها دارد و کاهش کیفیت و بهرهوری خدمات منجر به احساس فرسودگی و نارضایتی شغلی در پرستاران می شود. هدف از این پژوهش تعیین همبستگی رفتارهای مدیریت زمان سرپرستاران با رضایت شغلی پرستاران می باشد.
مواد و روش ها
این مطالعه از نوع توصیفی– همبستگی می باشد که 45 سرپرستار و 165 پرستار شاغل در بخشهای داخلی و جراحی بیمارستانهای تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی اراک و واجد شرایط ورود به مطالعه، از طریق سرشماری در آن شرکت نمودند. برای جمعآوری داده ها دو پرسشنامه مدیریت زمان و رضایت شغلی بر اساس اهداف پژوهش طراحی و اعتبار صوری و محتوی آنها اندازهگیری شد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده ازآمار توصیفی برای متغیرهای دموگرافیک و آمار استنباطی و ضریب همبستگی پیرسون جهت متغیرهای اصلی پژوهش و با استفاده از نرم افزار اس پی اس اس نسخه 13 انجام شد.
یافته ها
تجزیه و تحلیل داده ها نشان داد میان رفتارهای مدیریت زمان سرپرستاران از دیدگاه خودشان با رضایت شغلی پرستاران (02/0=r،05/0
نتیجه گیری
نتایج این پژوهش، اهمیت توجه بیشتر مدیران پرستاری را با بکارگیری مهارتهای مدیریت زمان به عنوان گامی در جهت افزایش بهرهوری و رضایت شغلی پرستاران نشان می دهد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
1
لینک کوتاه:
magiran.com/p1202099 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!