بررسی تاثیر آموزش کودک به کودک بر آگاهی های بهداشتی دختران پایه سوم ابتدایی

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
کودکان با ارزش ترین ذخایر جامعه هستند؛ هر قدر برای حفظ و آموزش این منابع کوشش شود، جامعه در آینده ثروتمندتر و سعادتمندتر می شود. از جمله الگوهای موفق در این زمینه، آموزش کودک به کودک است. این مطالعه، با هدف تعیین تاثیر آموزش کودک به کودک، بر آگاهی های بهداشتی دانش آموزان مقطع سوم ابتدایی شهرستان تنکابن در سال 1390 انجام شد.
روش بررسی
در این مطالعه نیمه تجربی از نوع پیش آزمون و پس آزمون با دو گروه تجربه و کنترل از بین 261 دانش آموز پایه سوم ابتدایی شاغل به تحصیل در مدارس دولتی شهرستان تنکابن، تعداد 154 نفر که معیار ورود به مطالعه را داشتند، با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ایچندمرحله ای انتخاب شدند و به طور مساوی در دو گروه تجربه و کنترل قرار گرفتند. تعداد 12 نفر از دانش آموزان مستعد پایه پنجم، برای آموزش به دانش آموزان پایه سوم انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد. داده ها در دو مرحله قبل و بعد از آموزش، از دانش آموزان مورد پژوهش جمع آوری گردید. نتایج توسط آزمون های آماری Chi-square، Independent T Test و T Test Paired در سطح اطمینان 99 درصد تجزیه و تحلیل شد.
یافته ها
نتایج نشان داد که میانگین نمره آگاهی های بهداشتی در کل و در ابعاد پوست و مو و ناخن، چشم و دهان و دندان در دانش آموزان گروه تجربه بعد از مداخله نسبت به قبل از آن به طور معنی داری افزایش یافت (001/0 p<) ولی در گروه کنترل تفاوت معنی داری مشاهده نشد.
نتیجه گیری
آموزش کودک به کودک، بر ارتقای آگاهی های بهداشتی کودکان، تاثیر مثبتی دارد. این آموزش نه تنها بر یادگیری کودکان می افزاید، بلکه باعث می شود به تحقق اهداف آموزشی مطرح در تعلیم و تربیت کوکان نزدیک شویم.
زبان:
فارسی
صفحات:
132 تا 140
لینک کوتاه:
magiran.com/p1203519 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!