ادراک افراد مبتلا به پرفشاری خون از بیماری و درمان آن: یک مطالعه مروری

پیام:
چکیده:
مقدمه
پرفشاری خون یک مشکل بزرگ بهداشتی در کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه است و همه گیری رو به افزایش این بیماری در جهان هشداری جدی برای توجه بیشتر به این بیماری می باشد که به طور عمده خاموش است. این مطالعه با هدف، بررسی ادراک بیماران مبتلا به پرفشاری خون از بیماری و درمان آن در مقالات منتشر شده انجام شد.
روش ها
مطالعه حاضر از نوع مروری سیستماتیک بود و جستجوی مقالات کیفی در پایگاه های اطلاعاتی ایرانی و بین المللیIran Medex، SID، PubMed، ISI web of knowledge، Embase، Medlineو Google Scholar با کلید واژه های «پرفشاری خون و پیگیری درمان» و در محدوده زمانی سال های 1980 تا 2012 میلادی انجام گرفت. معیار ورود مقالات به مطالعه شامل کیفی بودن مطالعه، بررسی دیدگاه ها، ادراک و تجارب بیماران مبتلا به پرفشاری خون و انتشار مقاله به زبان فارسی و انگلیسی بود. مطالعاتی که بیماران مبتلا به بیماری های مزمن دیگر مانند دیابت و بیماری های قلبی- عروقی را در برمی گرفت و مطالعات مربوط به پرفشاری خون دوران بارداری از بررسی خارج شدند.
یافته ها
از تعداد 57 مقاله یافت شده، تعداد 38 مقاله در این مطالعه مورد بررسی قرار گرفتند و یافته های حاصل از این مقالات در قالب دو درون مایه: الف. پرفشاری خون از دیدگاه بیماران و ب. پیگیری درمان، دیدگاه ها و دلایل به دست آمدند. استرس به عنوان یک عامل و پیامد ناشی از بیماری مورد توجه بود. بیماران ادراک منفی نسبت به درمان داشته و آن را نامطلوب می دانستند و در برخی موارد وجود یا عدم وجود علایم بالینی عاملی برای قطع یا کاهش مصرف دارو محسوب می شد. عدم مصرف و یا کاهش آن دلایل غیر عمدی نیز داشت که شایع ترین آن ها، فراموشی مصرف دارو، نداشتن وقت و اشتغال بیش از حد، هزینه زیاد دارو و ویزیت پزشکی و تغذیه درمانی و نداشتن بیمه بود.
نتیجه گیری
در برخی موارد بیمار به طور عمد و با آگاهی کامل تصمیم به قطع و یا کاهش دارو می گیرد و این مساله می تواند توجیهی برای اثربخشی کوتاه مدت و یا بی اثر بودن مداخلات درمانی و آموزشی باشد. بنابراین توجه به نگرانی ها و ادراک بیماران در مداخلات برای موفقیت در درمان و کنترل بیماری ضروری است.
زبان:
فارسی
صفحات:
561 تا 569
لینک کوتاه:
magiran.com/p1204238 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!