مقایسه و تعیین سمیت احتمالی نانوذرات ZnO با استفاده از چهار نوع از باکتری های رایج در لجن فاضلاب

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
بررسی سمیت نانوذرات قبل از توسعه هرچه بیشتر صنعت نانوتکنولوژی ضروری است. در این مطالعه به بررسی سمیت نانوذرات ZnO با استفاده باکتری های موجود در لجن فاضلاب پرداخته شده است.
مواد و روش کار
محلول استوک نانوذرات (g/l10) توسط محیط کشت مولرهینتون آگار رقیق شد تا غلظت های mg/l6000- 5 از آن بدست آید. از هریک از این غلظت ها، سه پتری دیش تهیه گردید و باکتری های خالص سازی شده بر روی آن ها، کشت داده شدند. سپس درصد بازدارندگی رشد با مقایسه نمونه های حاوی نانو ذرات و نمونه های شاهد تعیین گردید. این اطلاعات با استفاده از آنالیز پروبیت در نرم افزار SPSS ver 16.0 آنالیز شد و براساس آن غلظت موثر 50% (EC50)، غلظت بدون بازدارندگی رشد (NOEC) و 100% بازدارندگی رشد تعیین گردید.
یافته ها
میزان EC50 نانوZnO با استفاده از اشرشیاکلی، باسیلوس سوبتیلیس، استافیلوکوک اورئوس و پسودوموناس آئروژینوزا به ترتیب 7/181، 4/656، 9/93 و mg/l8/935 بود. همچنین مشخص گردید سمیت نانوZnO تا حد زیادی بالا بوده به طوری که محاسبه NOEC نشان داد که کمترین ذره از این نانو ذره برای تمام باکتری های مورد آزمایش سمی بوده و به همین دلیل NOEC برای این باکتری ها صفر محاسبه شد. نتایج 100%بازدارندگی رشد نشان داد که در غلظت mg/l2813 از نانوZnO 100% بازدارندگی رشد برای همه باکتری ها رخ می دهد.
نتیجه گیری
این مطالعه نشان داد در بین چهار باکتری مورد آزمایش، جهت تعیین سمیت نانوZnO ا. اورئوس و جهت کاربردهای ضدباکتریایی پ. آئروژینوزا اندیکاتورهای مناسبی هستند.
زبان:
فارسی
صفحات:
397 تا 403
لینک کوتاه:
magiran.com/p1205477 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!