بررسی تاثیراعتیاد به اینترنت برسبک زندگی دانشجویان ساکن خوابگاه های علوم پزشکی تهران در سال 1391

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
امروزه با پیشرفت تکنولوژی، پدیده اعتیاد به اینترنت از جمله مسائلی است که امروزه سبک زندگی سالم را مورد تهدید قرار می دهد. هدف از این مطالعه بررسی تعیین ارتباط بین اعتیاد به اینترنت دانشجویان با وضعیت سبک زندگی آنها وتعیین تاثیر اعتیاد به اینترنت روی سلامتی دانشجویان و جمع آوری اطلاعات پایه و ضروری جهت برنامه ریزی برای پیشگیری از اعتیاد به اینترنت و بهبود وضعیت سبک زندگی دانشجویان است.
روش کار
این مطالعه به صورت توصیفی-تحلیلی در سال 1391 در شهر تهران بر روی250 نفر (140 دختر و110پسر) از دانشجویان ساکن خوابگاه های علوم پزشکی تهران انجام شد. روش نمونه گیری طبقه ای تصادفی بود وحضور افراد در مطالعه کاملا داوطلبانه بود. ابزار گردآوری داده ها در این پژوهش، پرسشنامه محقق ساخته که اعتبار و روایی آن کسب شد و شامل 3 بخش بودکه بخش اول مربوط به اطلاعات دموگرافیکی شامل: سن، جنس، وضعیت تاهل، وضعیت اشتغال، مقطع تحصیلی، وضعیت تحصیلی (نمره معدل) بود. بخش دوم پرسشنامه سبک زندگی سالم (Health Promoting Lifestyle Profile) 52 سوالی والکر وهمکارانش بودکه برای ارزیابی سبک زندگی دانشجویان مورد استفاده قرار گرفت و بخش سوم پرسشنامه «اعتیاد به اینترنت یانگ» بود. به منظور تجزیه تحلیل داده ها از نرم افزارSPSS19 و با استفاده از آزمون های توصیفی و تحلیلی استفاده شد و نتایج در سطح (05/0>p) معنادار تلقی شد.
یافته ها
بر اساس یافته های این مطالعه بین اعتیاد به اینترنت و سبک زندگی سالم (001/0>p) رابطه ی معنادار وجود دارد و افراد معتاد به اینترنت نسبت به کاربران عادی اینترنت از نظر سبک زندگی سالم در وضعیت نامطلوبی به سر می برند. همچنین افراد معتاد به اینترنت از نظر رشد روحی (001/0>p)، مسوولیت پذیری بهداشتی (001/0>p)، روابط بین فردی (001/0>p)، مدیریت استرس (001/0>p)، فعالیت فیزیکی (001/0>p)، و تغذیه (001/0>p) نسبت به کاربران عادی به طور معناداری نمره پایین تری کسب کرده اند.
نتیجه گیری
این مطالعه نشان می دهد که افراد معتاد به اینترنت نمره ی پایین در سبک زندگی سالم دارند و ضرورت اتخاذ مداخلاتی جهت تصحیح روش های استفاده از اینترنت و آموزش به دانشجویان جهت ارتقا سبک زندگی سالم را آشکار می سازد.
زبان:
فارسی
صفحات:
10 تا 19
لینک کوتاه:
magiran.com/p1206610 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!