تاثیر آموزش چهره به چهره بر میزان اضطراب و وضعیت همودینامیک بیماران کاندید جراحی بای پس شریان کرونر

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
بیماری های قلبی شایع ترین علل مرگ و میر بوده و میزان بروز آن درکشورهای درحال توسعه روبه افزایش است. عمل بای پس شریان کرونر CABG (Bypass Graft (Coronary Artery یکی از روش های درمانی بیماران فوق می باشد که در بسیاری از موارد اضطراب و تغییرات همودینامیکی را به دنبال دارد. این پژوهش با انجام آموزش چهره به چهره سعی در رفع مشکل فوق دارد.
روش کار
این مطالعه یک پژوهش نیمه تجربی بود که به منظور بررسی تاثیر آموزش براضطراب و وضعیت همودینامیک بیماران کاندید CABG در ارومیه در سال 1390 صورت گرفت. در این مطالعه 124 بیمار واجد شرایط انتخاب شده به روش در دسترس به شیوه تصادفی به دو گروه کنترل و آزمون تقسیم، میزان اضطراب و نیازهای آموزشی ایشان در حین پذیرش و قبل از عمل با استفاده از پرسش نامه آمستردام و وضعیت همودینامیکشان با چک لیست مورد بررسی قرارگرفت. داده ها با کمک نرم افزار SPSS13 و آزمون هایT زوج،T مستقل و ANOVA مورد بررسی قرارگرفت.
یافته ها
نتایج نشان داد بین دو گروه از نظر مشخصات دموگرافیک تفاوت معنی داری وجود نداشت. همچنین تفاوت معنی داری بین میزان اضطراب و نیازهای آموزشی گروه شاهد در دو فاصله زمانی یافت نشد. درگروه آزمون میزان اضطراب و نیازهای آموزشی پس از آموزش نسبت به زمان پذیرش کاهش معنی داری داشت(001/0(p<. وضعیت همودینامیک هر دو گروه نیز قبل از عمل نسبت به زمان پذیرش به طور معنی داری تغییریافت. همچنین بین جنس و سطح تحصیلات بیماران با اضطراب ارتباط معنی داری یافت شد (05/0(p<.
نتیجه گیری
با توجه به نتایج سودمند حاصل از آموزش برکاهش اضطراب و تثبیت وضعیت همودینامیک بیماران تحت جراحی بای پس، توجه به مقوله آموزش از سوی کادر درمانی امری ضروری بوده و توصیه می گردد.
زبان:
فارسی
صفحات:
28 تا 34
لینک کوتاه:
magiran.com/p1206613 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!