بررسی مقایسه ای شمارش سویه های لاکتوباسیلوس در طول زمان ماندگاری در چند نمونه ماست پروبیوتیک صنعتی

پیام:
چکیده:
مقدمه و هدف
لاکتوباسیوس ها از میکروارگانیسم های اصلی ماست پروبیوتیک هستند که برای اثربخشی بالینی باید از نظر تعداد و میزان بقا در زمان ماندگاری ماست در حد مطلوب حفظ شوند. هدف این مطالعه ارزیابی شمارش لاکتوباسیلوس ها در چند نمونه ماست پروبیوتیک از برندهای معمول لبنی در زمان ماندگاری بود.
مواد و روش ها
در این مطالعه مقطعی50 نمونه ماست پروبیوتیک (10 نمونه از 5 برند) تهیه و کدگذاری شد. پس از کشت سطحی، کلونی های تمامی سویه های لاکتوباسیلوس در 2 نوبت (1: روز میانی و 2: روز پیش از پایان دوره ماندگاری) شمارش شد و در نوبت دوم، pH نمونه ها نیز اندازه گیری شد. داده ها با نرم افزار SPSS آنالیزشد.
نتایج
میانگین شمارش لاکتوباسیلوس ها در 4 برند ارزیابی شده در کشت نوبت 2 کمتر از نوبت 1 بود (002/0≤ p). ماکزیمم لاکتوباسیلوس شمارش شده در تمامی نمونه ها کمتر از حداقل میزان توصیه شده بود (0001/0CFU/mL، p < 106 vs. 105×9/2). pH اندازه گیری شده در تمامی نمونه ها در پایان دوره نگهداری از pH مطلوب کمتر بود (0001/0p <).
نتیجه گیری
کمتربودن میانگین شمارش کولونی های لاکتوباسیلوس در مدت ماندگاری و بالاتربودن اسیدیته نمونه ها در پایان دوره نگهداری در مقایسه با میزان مطلوب، خواص پروبیوتیک ماست های ارزیابی شده و احتمال اثربخشی بالینی آنها را به صورت جدی کاهش می دهد؛ علاوه بر آزمایش های کنترل کیفی منظم براساس پروتکل های کشوری استاندارد، انجام مطالعات گسترده تر در این زمینه پیشنهاد می شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
25 تا 34
لینک کوتاه:
magiran.com/p1208591 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!