اثرات محافظتی داروی ال-کارنیتین و بافت هموژنیزه بیضه بر پارامترهای بیضه و اسپرم موش های صحرایی نر بالغ نابارور شده توسط بوسولفان

پیام:
چکیده:
مقدمه
بوسولفان یک داروی شیمیایی با کاربرد گسترده برای درمان سرطان می باشد. تجویز بوسولفان به بیماران مرد مبتلا به سرطان بدخیم می تواند منجر به ناباروری دائم یا موقت در آن ها گردد. انجام این تحقیق در زمینه مواد یا داروهای موثر در کاهش عوارض جانبی بوسولفان بر سیستم تولیدمثلی، به نظر ضروریست.
هدف
در این مطالعه اثرات حفاظتی داروی L-carnitine و بافت هموژنیزه بیضه بر سیستم تولیدمثلی موش های صحرایی بالغ به دنبال تجویز بوسولفان بررسی شده است.
مواد و روش ها
در این مطالعه 20 راس موش صحرایی نر بالغ نژاد Sprague-Dawly به چهار گروه 5 تایی تقسیم شدند. حیوانات گروه کنترل در روز اول آزمایش، حلال بوسولفان (DMSO) را به صورت داخل صفاقی (IP) و از روز دوم به مدت 48 روز آب مقطر (IP) به میزان cc1 دریافت نمودند. حیوانات در گروه های آزمایش اول، دوم و سوم در روز اول آزمایش، mg/kg 10 بوسولفان و سپس از روز دوم، به ترتیب cc1 آب مقطر (IP)، بافت هموژنیزه بیضه (PO) و mg/kg 100 داروی ال-کارنتین (IP) را به مدت 48 روز دریافت نمودند. در انتهای دوره آزمایش، از تکنیک های استریولوژی به منظور بررسی حجم بیضه، لوله های اسپرم ساز و بافت بینابینی، طول و قطر لوله های اسپرم ساز، ارتفاع اپیتلیوم زایا، طول تاژک اسپرم و تعداد کل بعضی از سلول های رده اسپرماتوژنیک استفاده شد. همچنین تکنیک های آنالیز اسپرم، برای بررسی پارامترهای اسپرم به کار گرفته شد.
نتایج
بر اساس این تحقیق، طول تاژک اسپرم و تعداد اسپرم ها، در حیوانات تحت درمان با L-carnitne و بافت هموژنیزه بیضه بعد از تجویز بوسولفان، به طور معنی داری در مقایسه با گروه دریافت کننده بوسولفان به تنهایی، افزایش یافته بود. بافت هموژنیزه بیضه منجر به افزایش حجم (6/5%) و وزن بیضه (8/6%)، حجم لوله ها و بافت بینابینی (به ترتیب 6/9% و 11/7%)، قطر لوله های اسپرم ساز (3/8%)، ارتفاع اپیتلیوم زایا (13%) و تعداد اسپرم ها (7/5%) و کاهش تعداد اسپرم با مورفولوژی غیر طبیعی (1%) در مقایسه با گروه تحت درمان با L-carnitine گردید.
نتیجه گیری
به نظر می رسد، کاربرد L-carnitine و بافت هموژنیزه بیضه بعد از تجویز بوسولفان منجر به کاهش برخی از عوارض جانبی این دارو بر سیستم تولیدمثلی موش نر می گردد. با وجود این، مطالعه ما نشان داد که بافت هموژنیزه بیضه در کاهش عوارض جانبی بوسولفان و بهبودی پارامترهای بیضه و اسپرم بعد از تجویز این دارو در مقایسه با داروی L-carnitine موثرتر می باشد.
زبان:
انگلیسی
صفحات:
693 تا 704
لینک کوتاه:
magiran.com/p1209142 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!