ارزیابی نسخه ایرانی پرسش نامه تصحیح شده کیفیت زندگی مرتبط با سلامت سندروم تخمدان پلی کیسیتک: روایی تشخیصی و همگرایی

پیام:
چکیده:
مقدمه
گزارش اولیه در رابطه با نسخه ایرانی پرسشنامه MPCOSQ دال بر مطلوب بودن روایی این ابزار اندازه گیری کیفیت زندگی مرتبط با سلامت در بیماران مبتلا به PCOS در ایران می باشد. بر همین اساس، نیاز به تجزیه و تحلیل بیشتر ویژگی های روان سنجی نسخه ایرانی MPCOSQ، در میان نمونه مختلفی از بیماران مبتلا به PCOS احساس می گردد.
هدف
این مطالعه، به بررسی اینکه «آیا نسخه ایرانی MPCOSQ دارای روایی تشخیصی و همگرا در میان زنان ایرانی است؟» می پردازد.
مواد و روش ها
مطالعه مقطعی حاضر بر روی 200 نفر از زنان مبتلا به PCOS مراجعه کننده به دو کلینیک خصوصی زنان و مامایی در کاشان، ایران انجام گردیده است. روایی تشخیصی با استفاده از مقایسه گروه های شناخته شده مورد بررسی قرار گرفت. روایی همگرا از طریق ارزیابی هم بستگی بین سازه های با محتوای مشابه MPCOSQ و SF36 ارزیابی گردید.
نتایج
کمترین میانگین امتیاز MPCOSQ، مربوط به سازه های نازایی و قاعدگی بود که دال بر بدترین وضعیت سلامتی در این ابعاد می باشد. نتایج SF36، دال بر این بود که حیطه های نقش عاطفی و نشاط ضعیف ترین وضعیت سلامتی را به خود اختصاص داده بودند. مقایسه گروه های شناخته شده، نشان داد که MPCOSQ به خوبی بین زیرگروه های زنانی که از نظر علائم اختصاصی PCOS با هم متفاوت بودند افتراق قائل می شود که دال بر مطلوب بودن روایی تشخیصی آن می باشد. روایی همگرا نیز مورد ارزیابی قرار گرفته و طبق انتظار هم بستگی مثبت مناسبی بین سازه های مرتبط بین دو ابزار یافت شد.
نتیجه گیری
یافته های مطالعه حاضر از استفاده از MPCOSQ به عنوان یک ابزار اندازه گیری معتبر در بیماران PCOS حمایت می کند. MPCOSQ، در حال حاضر به طور وسیعی در ایران مورد ارزیابی قرار گرفته است و می تواند به عنوان یک ابزار اندازه گیری سنجش نتایج در مطالعات آینده در این جمعیت بیماران مدنظر قرار گیرد.
زبان:
انگلیسی
صفحات:
753 تا 760
لینک کوتاه:
magiran.com/p1209152 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!