شیوع ایمنی به توکسوپلاسموز در بین زنان ایرانی در سن باروری: مقاله مروری سیستمیک و متاآنالیز

پیام:
چکیده:
مقدمه
از آنجایی که اطلاعات ما در مورد ایمنی توکسوپلاسموز در سنین باروری محدود و از سویی نتایج گزارش شده مطالعات متفاوت می باشد، لازم دانستیم مطالعه ای به صورت مرور سیستماتیک به منظور حصول نتایج لازم جهت برنامه ریزی برای پیشگیری اجرا شود.
هدف
هدف از انجام مطالعه ارزیابی سطح ایمنی توکسوپلاسموز در سنین باروری بود.
مواد و روش ها
کلیه مقالات چاپ شده در بانک های اطلاعاتی و بین المللی از طریق کلید واژه های خاص به طور سیستماتیک جستجو و در نهایت مطالعات مرتبط با موضوع (تا پایان سال 2012 میلادی) استخراج شد. متن کامل مقاله های تحقیقاتی اصلی که فراوانی مثبت آنتی بادی IgG ضد توکسوپلاسموز یا آنتی بادی توتال را از طریق روش ELISA یا IFAT (تیتر بالاتر با مساوی 1/20 در IFAT) در زنان سن باروری ایرانی را ارزیابی کرده بودند، مورد بررسی قرار گرفت.
نتایج
کل نمونه های تحت بررسی 13480 مورد بود. حداکثر و حداقل میزان آنتی بادی IgG ضد توکسوپلاسموز که در این مطالعات گزارش شده بود بر مبنای روش سرولوژیک IFAT؛ 21/8% و 54% بر اساس روش سرولوژیک ELISA؛ 23% و 64% متعاقبا گزارش شد. برآورد کلی فراوانی آنتی بادی IgG ضد توکسوپلاسموز از طریق IFAT 34/5% (حد اطمینان 95%؛ 40/5-28/5) و از طریق روش ELISA 37/6 % (حد اطمینان 95%؛ 44/9-30/4) می باشد. در نهایت می توان گفت فراوانی کل آنتی بادی ضد توکسوپلاسموز 9/39% (حد اطمینان 95%؛ 26/1-53/7) برآورد شده است.
نتیجه گیری
در ایران غربالگری توکسوپلاسموز هنوز متداول نشده و فراوانی بالای این بیماری توجیه کننده لزوم این غربالگری است. غربالگری در دوران بارداری می تواند در شناخت مادران باردار حساس کمک کننده باشد. با دستیابی به موارد حساس (حاصل از غربالگری) می توان اقدامات پیشگیرانه پرهیز از عوامل خطر تغذیه ای و بهداشتی را اعمال نمود.
زبان:
انگلیسی
صفحات:
861 تا 868
لینک کوتاه:
magiran.com/p1209959 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!