معرفی فعالیت ضد میکروبی کونژوگه جنتامایسین-نانوذرات طلای بیوژنیک بر علیه باکتری استافیلوکوکوس اورئوس

پیام:
چکیده:
مقدمه
عفونت های باکتریایی، هم چنان به عنوان یکی از علت های اصلی بیماریزایی و مرگ و میر در بیشتر کشور های دنیا خصوصا در کشورهای در حال توسعه به شمار می روند. در سال های اخیر کونژوگاسیون نانوذرات با آنتی بیوتیک ها، یک رویکرد امید بخش را جهت افزایش اثر درمانی آنتی بیوتیک ها بر روی کانون ها و زخم های عفونی، ایجاد نموده است. هدف از تحقیق حاضر اتصال جنتامایسین به نانوذرات طلای بیوژنیک به منظور بررسی مقایسه ای اثر ضد میکروبی نانوداروی جدید با جنتامایسین آزاد بر علیه باکتری استافیلوکوکوس اورئوس می باشد.
روش کار
در این تحقیق نانوذرات طلا به روش بیولوژیک با استفاده از قارچ آسپرژویلوس فلاووس سنتز گردید. تولید نانوذرات طلا با مشاهده تغییر رنگ محلول واکنش، اسپکتروفتومتری UV/vis و میکروسکوپ الکترونیSEM بررسی گردید. غلظت نانوذرات طلای سنتز شده با استفاده از اسپکتروسکوپی جذب اتمی تعیین شد. نانوذرات طلای بیوژنیک تولیدی با جنتامایسین کونژوگه گردید. حداقل غلظت مهار کننده رشد (MIC) و حداقل غلظت کشنده (MBC) کونژوگه و جنتامایسین آزاد با روش رقت در براث تعیین و با یکدیگر مقایسه گردید.
یافته ها
نتایج نشان داد که نانوذرات طلا به صورت خارج سلولی، به شکل کروی و در اندازه های 250-200 نانومتر به روش بیوژنیک تولید شده اند. غلظت نانوذرات طلای بیوژنیک 63/2 میلی گرم بر لیتر تعیین شد. MIC کونژوگه و جنتامایسین آزاد به ترتیب 015625/0 و 0312/0 میلی گرم بر میلی لیتر و MBC کونژوگه و جنتامایسین آزاد به ترتیب 0312/0 و 0625/0 میلی گرم بر میلی لیتر تعیین گردید که نشان دهنده افزایش اثر ضد میکروبی جنتامایسین کونژوگه شده با نانوذرات طلا نسبت به جنتامایسین آزاد بود.
نتیجه گیری
این مطالعه نشان می دهد که کونژوگاسیون نانوذرات طلای بیوژنیک با جنتامایسین اثر ضد میکروبی جنتامایسین بر علیه استافیلوکوکوس اورئوس را افزایش می دهد.
زبان:
فارسی
صفحات:
9 تا 20
لینک کوتاه:
magiran.com/p1212320 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!