راهبردهای امنیتی امام حسن عسکری علیه السلام

چکیده:
زندگانی ائمه اطهار برای ما شیعیان و بلکه تمامی انسان ها باید سرمشق و الگو باشد؛ و این موضوع صرفا در بحث عبادات و اخلاق نبوده بلکه تمام شئون زندگی فردی و اجتماعی را در بر می گیرد. در خصوص مسایل فکری و انتزاعی نیز این موضوع حاکم است.
یکی از موضوعات چالش برانگیز در عصر کنونی، مسئله امنیت، تعاریف امنیت، کارکردها و دیگر مسائل در حوزه ی امنیت است. این مقاله در پی آن است که با بررسی سیره امام حسن عسکری علیه السلام، راهبردهای امنیتی آن امام بزرگوار را مشخص و معرفی نماید.
سوال اصلی این پژوهش چنین می باشد: «امام حسن عسکری علیه السلام با توجه به شرایط عصر امامت خویش، چه راهبردهای اطلاعاتی و امنیتی را اتخاذ فرموده اند؟» برای این منظور ابتدا ضمن تعریف واژگان و اصطلاحات ضروری، سعی شده در حد کفایت، ویژگی های عصر و زمانه زندگانی امام در چهار بخش سیاسی،اقتصادی،فرهنگی و قضایی ترسیم گردد؛ زیرا تعیین راهبرد توسط امام، متناسب با شرایط زمانه بوده است. پس از آن به برشماری راهبردهای امام در این بخش های چهارگانه اقدام گردیده، در پایان طی یک جدول، این راهبردها (هم سنخ با وضعیت زمانه) ترسیم شده است.
این پژوهش از نوع بنیادی- توسعه ای و بر اساس روش توصیفی – تحلیلی صورت گرفته برای دستیابی به آنچه در خصوص تحقیق مورد نظر می باشد، روش کتابخانه ای و فیش برداری مورد استفاده قرار گرفته است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
1
لینک کوتاه:
magiran.com/p1212815 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!