بررسی تاثیر عصاره آبی- الکلی گیاه آویشن شیرازی(Zataria multiflora BIOSS) بر سطح لیپیدهای سرم خون در موش های صحرایی نربالغ نژاد ویستار با کلسترول بالا

پیام:
چکیده:
اهداف
یکی از عوامل اصلی بروز بیماری های قلبی-عروقی هیپرلیپیدمی است. پژوهشها نشان داده که ترکیبات فلاونوئیدی و آنتی اکسیدانی در برطرف کردن هیپرلیپیدمی موثر است.
روش ها
در این پژوهش اثر گیاه آویشن شیرازی، که حاوی ترکیبات فوق است، بر چربی خون بررسی شده است. در این راستا 56 موش صحرایی نر نژاد ویستار در 7 گروه 8 تایی به مدت 4 هفته با 7 رژیم غذایی تیمار شدند: گروه 1 (کنترل 1): رژیم غذایی متداول شامل آب و خوراک معمولی و نامحدود؛ گروه 2: علاوه بر خوراک معمولی روزانه 3g/kg روغن ذرت بهعنوان حلال کلسترول؛ گروه 3 (کنترل2- هیپرکلسترولمی): افزون بر خوراک معمولی روزانه g/kg2 کلسترول حل شده در g/kg3 روغن ذرت؛ گروه 4: مانند گروه 3 لیکن با افزایش mg/kg10 داروی آتورواستاتین بهعنوان ضد چربی؛ گروه های 5 و 6 و 7 همانند گروه 3 لیکن بهترتیب 100 و200و 300mg/kg عصاره آویشن شیرازی. در پایان آزمایش، موشها را پس از 14 ساعت بعد از آخرین وعده غذایی با کلروفرم خفیف، بیهوش نموده، از قلب آنها خون گیری و خونها در لوله های آزمایش جمعآوری و جهت گرفتن سرم خون سانتری فیوژ گردیدند. آنگاه پس از تعیین مقدار فاکتورهای TC، TG، VLDL، LDL و HDL خون موشها، داده ها با نرم افزار SPSS و روش آماری تحلیل واریانس (ANOVA-F test) تحلیل گردیدند.
یافته ها
به نظر میرسد که روغن ذرت و کلسترول هر کدام به طور معنی داری باعث افزایش فاکتورهای چربی خون میشوند. گروه 4 کاهش این عوامل را نشان میدهد، گروه های 5 و6 و 7 (تیمار با دوزهای مختلف عصاره آویشن) اکثرا کاهش معنی داری-اگر چه کمتر از گروه 4- در میزان فاکتورهای چربی، نشان دادند و میزان HDL آنها افزایش یافته بود.
نتیجه گیری
نتایج حاصل از این تحقیق نشان می دهد عصاره آویشن شیرازی باعث کاهش چربی خون می شود و می تواند به عنوان داروی گیاهی کنترل کلسترول خون مورد استفاده قرار گیرد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
218
لینک کوتاه:
magiran.com/p1214043 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!