تاثیر مصرف مکمل کوآنزیم Q10 بر میزان فشارخون، التهاب و الگوی چربی خون در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
دیابت از جمله اختلالات متابولیکی است که با التهاب در ارتباط است. کوآنزیم Q10 (CoQ10) یک ترکیب طبیعی می باشد که اخیرا به عنوان یک ترکیب ضد التهاب مطرح شده است. این مطالعه با هدف تعیین تاثیر مصرف مکمل CoQ10 بر میزان فشارخون، التهاب و الگوی چربی خون در بیماران دیابتی نوع دو صورت گرفت.
مواد و روش ها
52 نفر از بیماران دیابتی نوع دو در یک کارآزمایی بالینی تصادفی یک سو کور و کنترل شده با دارونما شرکت کردند. بیماران به صورت تصادفی به دو گروه دریافت کننده مکمل CoQ10 (100 میلی گرم دو بار در روز) یا دریافت کننده دارونما تقسیم شده و به مدت هشت هفته مورد مداخله قرار گرفتند. فشار خون سیستولی و دیاستولی هر بیمار در ابتدا و انتهای مطالعه اندازه گیری گردید. همچنین از آنها در ابتدا و انتها به صورت ناشتا خون گیری شد و شاخص التهابی (hs-CRP) و الگوی چربی خون (تری گلیسرید، کلسترول تام، LDL-C و HDL-C) در آنها اندازه گیری شد.
یافته ها
مکمل دهی با CoQ10 سبب کاهش معنی دار فشار خون سیستولی نسبت به گروه کنترل گردید (001/0=p). همچنین مقایسه پارامترهای درون گروهی نشان داد که در گروه دریافت کننده CoQ10 سطح فشار خون سیستولی کاهش یافت (001/0p<)، در حالی که در گروه دارونما مقادیر hs-CRP افزایش یافت (03/0=p). با این وجود در سطوح الگوی چربی خون هیچ تغییری مشاهده نشد.
نتیجه گیری
مصرف مکمل CoQ10 ممکن است منجر به کاهش فشار خون سیستولی افراد دیابتی نوع دو شده و دارای نقشی پیشگیری کننده در افزایش التهاب این گروه از بیماران باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
145 تا 153
لینک کوتاه:
magiran.com/p1214823 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!