تاثیر تمرین ورزشی اوروفارنکس- لینگولا در درمان خرو پف اولیه

چکیده:
مقدمه
خروپف اولیه جزئی از اختلال تنفسی خواب محسوب می شود که درمان های پیشنهادی آن با نتایج کمتر از انتظار و پذیرش ناکافی مبتلایان همراه است. پیشنهاد شده ورزش های اروفارنژیال بتواند به عنوان گزینه ی درمانی برای بیماران با درجه های خفیف تا متوسط این اختلال بکار گرفته شود. مطالعات انجام شده در این زمینه محدود است.
هدف
تعیین اثر تمرینات ورزشی لوروفارنکس- لینگولا در درمان خرو پف اولیه مبتلایان مراجعه کننده به مرکز آموزشی درمانی امیرالمومنین (ع) شهرستان رشت
مواد و روش ها
در این مطالعه نیمه تجربی (پیش و پس از مداخله) تعداد 53 بیمار با خروپف اولیه، مراجعه کننده به مرکز آموزشی درمانی امیرالمومنین (ع) شهرستان رشت، به مدت 3 ماه، 5 روز در هفته و روزانه 30 دقیقه ورزش های اوروفارنکس- لینگولا (ورزش های کام نرم، زبان، ماهیچه های دهانی صورتی) را زیر نظر گفتار درمان گر انجام دادند. شدت خروپف پیش و پس از مداخله با معیار های VAS(Visual Analogue Scale) و SSS(Snoring Scale Score) ارزیابی وداده ها با نرم افزار آماری SPSS Ver 17 آنالیز شد.
نتایج
میانگین نمره ی SSS پیش از مطالعه72/1± 01/7 وپس از آن 7/2±09/3 و میانگین نمره ی VAS قبل از مطالعه89/1± 54/8 و بعد ازمطالعه94/2± 69/4 بود(در هر دو مورد0001/0p=)؛ هم چنین ارتباط آماری معنی داری بین مشکل با هم اتاقی ها(0001/0p=)، وضعیت زمان(0001/0p=)، مدت (0001/0p=) و وضعیت شدت صدای خر و پف (0001/0p=) قبل و بعد از مطالعه بدست آمد.
نتیجه گیری
تمرین ورزشی OPL به طور معنی دار شدت خروپف اولیه بیماران را کاهش می دهد.
زبان:
فارسی
صفحات:
65 تا 72
لینک کوتاه:
magiran.com/p1214850 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!