شیوع عفونت های انگلی روده ای در جمعیت شهری شهرستان انزلی

پیام:
چکیده:
چکیده
مقدمه
عفونت های انگلی روده ای از مهم ترین مشکلات بهداشتی در جوامع گوناگون، حتی در کشورهای پیشرفته محسوب می شوند.تاثیر منفی این انگل ها بر رشد و توسعه جوامع بشری در مناطق مختلف دنیا بویژه در کشورهای توسعه نیافته و در حال توسعه بر کسی پوشیده نیست. در کشور ما نیز موقعیت جغرافیایی و آب وهوایی مناسب، رفتارهای اجتماعی و فرهنگی حاکم بر مناطق مختلف، نداشتن آب آشامیدنی سالم و پائین بودن استانداردهای بهداشتی بویژه در نواحی روستایی از عوامل موثر بر شیوع عفونت های انگلی روده ای است.
هدف
بررسی شیوع انگل های روده ای در ساکنان مناطق شهری شهرستان انزلی
مواد و روش ها
این مطالعه از نوع توصیفی بوده و در سال 1389 با روش نمونه برداری خوشه ایتصادفی بر 700 ساکن شهر انزلی انجام شد. پس از مراجعه به افراد مورد مطالعه و ارائه توضیح لازم، پرسشنامه مربوط به هر نفر تکمیل و ظرف نمونه برداری کد گذاری شده در اختیار آنها قرار گرفت. روز پس از آن نمونه های مدفوع جمع آوری و در آزمایشگاه با روش فرمالین- اتر و در صورت نیاز به روش مستقیم بررسی می شد. در پایان نتایج با نرم افزار SPSS 16 تجزیه و تحلیل شد.
نتایج
از 700 فرد مورد بررسی، 457 نفر (3/65%) زن و 243 نفر (7/34%) مرد بودند. 106 نفر (1/15%) به انواع مختلف انگل های روده ای بیماری زا و غیر بیماری زا دچار و از این تعداد 23 نفر (3/3%) به انواع انگل های پاتوژن روده ای مبتلا بودند. شایع ترین انگل های بیماری زا به ترتیب شامل ژیاردیا لامبلیا (14/2%)، استرونژیلوئیدس استرکورالیس (9/0%) و هیمنولپیس نانا (3/0%) بود. بیشترین آلودگی به انگل های روده ای پاتوژن در 49-10 سالگی و کمترین آن در بالای 50 سالگی بدست آمد. از 23 فرد مبتلا به انگل های پاتوژن روده ای 15 نفر(2/65%) زن و 8 نفر (8/34%) مرد بودند. شایع ترین تک یاخته های روده ای غیر بیماری زا در این مطالعه به ترتیب شیوع شامل:(4/6٪) Blastocystis hominis، (9/3 ٪) Endolimax nana، (6/2٪) Entamoeba coli، (3/0٪)Iodamoeba buetschelii و(1/0٪)Entamoeba histolytica /E. dispar بود.
نتیجه گیری
شیوع عفونت های انگلی روده ای بیماری زا در جامعه مورد مطالعه 3/3 درصد بود و در مقایسه با دهه های گذشته کاهش زیادی نشان می دهد که نشانگر ارتقای چشمگیر استانداردهای بهداشت فردی و محیطی، افزایش آگاهی عمومی، دفع بهداشتی مواد دفعی انسانی و بهبود نسبی وضعیت بهداشتی آب و مواد غذایی مردم ساکن در منطقه است.
زبان:
فارسی
صفحات:
18 تا 25
لینک کوتاه:
magiran.com/p1214852 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!