یک مدل شبیه سازی برای حمل ونقل گوگرد در بندر خدماتی پارس

پیام:
چکیده:
بندر خدماتی پارس برای واردات و صادرات تجهیزات و محصولات پالایشگاهی، درمنطقه ی ویژه ی اقتصادی انرژی پارس احداث و به بهره برداری رسیده و هم اکنون یکی از نقاط استراتژیک منطقه به شمار می آید. این بندر برای حفظ بقای خود در فضای رقابتی و رسیدن به سود و منفعت پایدار، نیازمند استفاده بهینه از تجهیزات بندری می باشد، بنابراین یک نیاز پیوسته برای بهینه سازی تجهیزات در بندر احساس می شود. حال این پرسش مطرح است که بندر، چه استراتژی برای مدیریت ترمینال ها بکار ببرد تا بقای خود را در بازارهای رقابتی تضمین نماید؟ این مقاله، یک مدل شبیه سازی را برای بهینه سازی حمل ونقل گوگرد فله در محوطه داخلی بندر ارائه می کند. در این مدل سازی قصد داریم تابا رویکردی جدید از تئوری صف و با به کار گیری تکنیک شبیه سازی، گردش کامیون های حامل گوگرد را میان اسکله و انبار گوگرد، بررسی کنیم. این مدل جابه جایی کامیون ها از انبار گوگرد به ساحل را به نمایش در خواهد آورد و با استفاده از زمان های تخلیه و بارگیری کامیون ها، زمان جابه جایی و زمان انتظار در صف های تخلیه و بارگیری، به بهینه سازی تعداد کامیون های مورد نیاز برای جابه جایی گوگرد خواهد پرداخت.
نتایج این مدل نشان خواهد داد که بهینه سازی حمل و نقل گوگرد ما بین انبار و اسکله، زمان های انتظار کامیون ها در صف را کاهش داده و به طبع آن افزایش عملکرد سیستم را ایجاد می کند.
در این مقاله تلاش شده است تا با یکپارچه سازی زیر سیستم های حمل ونقل گوگرد در بندر و تکیه بر جزئیات تجهیزات حمل ونقل مدلی منطبق با سیستم واقعی حمل و نقل گوگرد میان انبار گوگرد و بندر ایجادشود. با تحلیل نتایج مدل تعداد بهینه کامیون های مورد نیاز جهت حمل ونقل محاسبه خواهد شد که در پی آن افزایش ظرفیت حمل ونقل گوگرد را نمایان گر خواهد بود. همچنین از نتایج دیگر مدل شبیه سازی تحلیل حساسیت افزایش تقاضا برای بارگیری گوگرد می باشد که می توان از این نتایج برای برنامه ریزی استراتژیک بندر و بررسی سرمایه گذاری های آتی بهره برد. نتایج حاصله از مدل شبیه سازی افزایش 33 درصد عملکرد بندر نسبت به ظرفیت کنونی است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
1
لینک کوتاه:
magiran.com/p1215246 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!