بررسی ارتباط اختلال عملکرد جنسی و سطح افسردگی در مردان مبتلا به هپاتیت مزمن

پیام:
چکیده:
مقدمه
اختلال عملکرد جنسی به عنوان یکی از مشکلات بهداشتی مهم تلقی می شود. بیماری های مزمن از جمله هپاتیت مزمن و درمان آن می تواند تاثیر منفی بر روی خلق و عملکرد جنسی داشته باشد. این پژوهش با هدف تعیین ارتباط اختلال عملکرد جنسی با سطح افسردگی در بیماران مرد مبتلا به هپاتیت مزمن صورت گرفته است.
روش ها
این مطالعه توصیفی تحلیلی از نوع همبستگی بر روی 70 بیمار مبتلا به هپاتیت مزمن که ویژگی های ورود به مطالعه از قبیل: متاهل بودن، عدم ابتلا به اختلال عملکرد جنسی قبل از تشخیص هپاتیت، عدم استفاده از داروهای موثر بر اختلال عملکرد جنسی، عدم ابتلا به بیماری های تاثیرگذار بر اختلال عملکرد جنسی را داشتند، انجام شد. روش نمونه گیری ساده و در دسترس بود. برای بررسی وضعیت عملکرد جنسی بیماران از پرسشنامه بین المللی استاندارد اختلال عملکرد جنسی(international index of erectile function) استفاده شد. جهت تعیین روایی از روایی محتوا و برای پایایی آن از آزمون مجدد استفاده شد. جهت ارزیابی سطح افسردگی، از پرسشنامه استاندارد بک(Beck) استفاده گردید. داده ها، توسط نرم افزارSPSS16 تجزیه و تحلیل شد.
یافته ها
متوسط سن بیماران 56/45 سال و میانگین مدت زمان ابتلا به بیماری 81/6 سال بود. 7/65% مبتلا به هپاتیت مزمن B و3/34% مبتلا به هپاتیت مزمنC بودند. بیشترین درصد بیماران (3/74%) اختلال نعوظ متوسط و 6/8% دارای اختلال نعوظ ضعیف بودند. شدت افسردگی در40% از بیماران خفیف بود. بین سطوح مختلف افسردگی از نظر اختلال نعوظ اختلاف معنی داری وجود نداشت (449/0=P). بین اختلال نعوظ و مشخصات دموگرافیک نیز ارتیاطی یافت نشد.
نتیجه گیری
بین اختلال نعوظ وسطوح افسردگی در بیماران مبتلا به هپاتیت مزمن ارتباطی وجود ندارد.
زبان:
فارسی
صفحات:
663 تا 671
لینک کوتاه:
magiran.com/p1216825 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!