بررسی عوامل موثر بر خودسوزی در بین زنان (مطالعه موردی شهرستان های روانسر و جوانرود استان کرمانشاه)

پیام:
چکیده:
مقدمه
خودکشی از جمله آسیب های اجتماعی است که در بیشتر جوامع دیده می شود. شیوه های خودکشی نیز موضوعی مهم است که در این بین خودسوزی از دردناک ترین روش ها است. خودسوزی تحت تاثیر عوامل مختلفی انجام می گیرد. این پژوهش با هدف مطالعه پدیده خودسوزی در بین زنان شهرستان های روانسر و جوانرود کرمانشاه و ویژگی های جمعیت شناختی قربانیان ناموفق خودسوزی انجام شد.
روش ها
این پژوهش از نوع پیمایشی - توصیفی بود و به روش کیفی و برساخت گرایی انجام شد. مشارکت کنندگان در تحقیق 16 نفر از زنان نجات یافته از خودسوزی در مناطق شهری و روستایی منطقه مورد تحقیق بودند. نمونه گیری به روش مبتنی بر هدف انجام شد و تا اشباع داده ها ادامه یافت. داده ها نیز از طریق مصاحبه عمیق و نیمه ساخت یافته جمع آوری شد.
یافته ها
نتایج کلی حاکی از آن است که اکثر پاسخگویان متاهل(3/56%)، روستایی(5/62)، خانه دار(3/56%) و دارای تحصیلات ابتدای(50%) بوده اند.خودسوزی بیشتر در گروه سنی 30-16 سال مشاهده شد. دلیل عمده خودسوزی از دید پاسخگویان (44 %) نشان دادن شهامت و وخامت اوضاع فرد عنوان شده است.
نتیجه گیری
براساس نتایج معتقدیم دلیل عمده خودسوزی در جامعه مورد مطالعه تفاوت ارزشی و هنجاری بین نسل هاست. لذا ضمن فرآیندی، اجتماعی و روانی دیدن این پدیده، ضروری است اقدامات مناسبی از جمله انجام تحقیقات بیشتر و همکاری سازمان های ذیربط در این خصوص، ارائه آموزش های مناسب جهت کاستن از باورهای سنتی و متعصبانه، فراهم آوردن بسترهای مناسب تحصیلی و شغلی برای زنان منطقه، پر کردن اوقات فراغت این قشر به نحوی مناسب جهت جلوگیری از یکنواختی زندگی،افسردگی و نامیدی.جهت کاهش این آسیب اجتماعی صورت گیرد
زبان:
فارسی
صفحات:
672 تا 681
لینک کوتاه:
magiran.com/p1216826 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!