نگرش زنان شاغل به آوردن فرزند دوم وعوامل موثربرآن

نویسنده:
پیام:
چکیده:
مقدمه
از آن جایی که باروری پدیده اجتماعی است، مشکلات و عوامل متفاوت ومتنوعی وجود دارد که می توانند آن را تحت تاثیر قرار داده و آن را کنترل نمایند. اشتغال زنان از جمله عوامل تاثیرگذار بوده و تمایل زنان به باروری را از لحاظ اجتماعی واقتصادی تحت الشعاع خود قرار می دهد.
روش ها
این پژوهش به روش پیمایشی در شهر اصفهان و شهرستان های کاشان، نجف آباد، سمیرم و گلپایگان صورت گرفت، اطلاعات مورد نیاز از تعداد 610 نمونه شامل زنان ازدواج کرده و شاغل دارای یک فرزند 15-49 ساله از طریق پرسشنامه محقق ساخته جمع آوری شد. پایایی پرسشنامه با استفاده از آزمون آلفا کرونباخ مورد بررسی قرار گرفت. سپس با نرم افزارSPSS نسخه 19 تجزیه و تحلیل شد.
یافته ها
بیشتر جمعیت مورد بررسی در پایگاه اجتماعی و اقتصادی متوسط قرار داشتند. بیشتر پاسخگوها در سنین 20-24 ساله و همسران آنها در سنین 25-29 سال قرار داشتند. تحصیلات افراد شرکت کننده در این مطالعه بیشتر در حد لیسانس بود بیشتر آنها دارای فرزندانی کوچکتر از 4 سال بودند و تعداد فرزند مطلوبشان دو فرزند بوده است. اکثر آنها تمایل به داشتن فرزند دوم بودندو اعتقاد داشتند بهتر است زوجین دارای دو فرزند باشند. تحصیلات، سن زنان، پایگاه اجتماعی و اقتصادی، اعتقادات مذهبی، ترجیح جنسی و رتبه شغلی مادران بر تمایل به داشتن فرزند دوم موثر بود (001/0>P) و تنها متغیر ترجیح جنسی تاثیری بر تمایل به داشتن فرزند دوم نداشت (193/0=P).
نتیجه گیری
بر اساس نتایج این تحقیق می توان گفت همچنان تمایل به داشتن فرزند دوم در بین زنان شاغل زیاد است. مهمترین عاملی که باعث تمایل و تقاضای برای داشتن فرزند دوم شده تنها نبودن، فرزند اول بوده است. بیشتر زنان در سنین زیر سی سال فرزند اول خود را به دنیا می آورند و تعداد فرزند مطلوب برای این زنان دو فرزند است.
زبان:
فارسی
صفحات:
771 تا 781
لینک کوتاه:
magiran.com/p1216895 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!