جداسازی و شناسایی مایکوباکتریوم های سریع الرشد از آب و خاک در رباط کریم با استفاده از روش PCR- RFLP

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
مایکوباکتریوم های غیرتوبرکلوزیس خصوصا مایکوباکتریوم های سریع الرشد پاتوژن های محیطی فرصت طلبی هستند که نقش آنها در بیماری های انسان به طور فزاینده شناخته شده است و انسان ها می توانند از منابع مختلف محیطی خصوصا آب و خاک دچار عفونت شوند. باتوجه به انتشار جهانی مایکوباکتریوم های سریع الرشد، تشخیص و شناسایی آنها هم از نظر کلینیکی و هم از نظر مطالعات اپیدمیولوژیک بسیار حائز اهمیت است. در این مطالعه فراوانی مایکوباکتریوم های سریع الرشد از منابع آب و خاک در مناطق مختلف شهر رباط کریم با استفاده از روش PCR-RFLP با مورد هدف قرار دادن ژن های hsp65و 16S-23S Rrna مورد بررسی قرارگرفت.
روش کار
در مطالعه حاضر 454 نمونه آب و خاک از مناطق مختلف شهر رباط کریم جمع آوری گردید. بعد از استخراج DNA، قطعه hsp65 با استفاده از روش PCR-RFLPتکثیر و سپس محصولات PCR با دو آنزیم محدودکننده BsteII و HaeIII هضم گردید و قطعه 16S-23SRNA نیز تکثیر و محصولات PCR با دو آنزیم محدودکنندهHaeIII، CfoI هضم گردید و آنالیز بر اساس الکتروفورز بر روی ژل پلی آکریل آمید انجام شد.
یافته ها
بر اساس کشت و مشاهده میکروسکوپی، 49 نمونه (5/21%) از 227 نمونه خاک و 144 نمونه (63%) از 227 نمونه آب از نظر مایکوباکتریوم مثبت گردید و با استفاده از روش PCR-RFLP، 7 نمونه خاک و 29 نمونه آب دارای مایکوباکتریوم سریع الرشد بودند و نتایج حاصل از روش مولکولار با نتایج حاصل از کشت مطابقت کامل داشته و مایکوباکتریوم فورتیتوم با فراوانی 8/27 %، مایکوباکتریوم سریع الرشد عمده در مجموع نمونه های آب و خاک بود.
نتیجه گیری
مایکوباکتریوم فورتیتوم عمده ترین مایکوباکتریوم سریع الرشد جدا شده در مجموع نمونه های آب و خاک در منطقه رباط کریم می باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
321
لینک کوتاه:
magiran.com/p1218851 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!