تاثیر آموزش تغذیه برحسب مزاج بر کیفیت زندگی بیماران مبتلا به بیماری ریفلاکس معده به مری

پیام:
چکیده:
مقدمه
ریفلاکس گاستروازوفاژیال از جمله شایع ترین اختلالات مزمن دستگاه گوارش است. آموزش تغییرات تغذیه ای به عنوان خط اول مداخلات پرستاری، آسان ترین، ارزان ترین و مطمئن ترین رویکرد درمانی است.
هدف
تعیین تاثیر آموزش تغذیه بر حسب مزاج بر کیفیت زندگی بیماران مبتلا به بیماری ریفلاکس معده به مری در مراجعه کنندگان به بیمارستان قائم (عج) شهر مشهد.
روش
این پژوهش تجربی از نوع پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل بود. واحدهای پژوهش 60 بیمار مبتلا به ریفلاکس معده به مری مراجعه کننده به بیمارستان قائم(عج) بودند؛ که بر اساس تخصیص تصادفی به دو گروه آموزش تغذیه و کنترل تقسیم شدند. مداخله پس از تعیین مزاج بیماران، شامل برگزاری کلاس آموزش تغذیه متناسب با مزاج تعیین شده به مدت 5/1 ساعت و رعایت رژیم غذایی تا حدامکان به مدت دو هفته بود. ابزارهای پژوهش GERD-HRQL پرسشنامه کیفیت زندگی مرتبط با سلامتی در بیماران مبتلا به ریفلاکس معده به مری و چک لیست رژیم غذایی بود. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 5/11 و آزمون های تی مستقل، تی زوجی و آنالیزواریانس تجزیه و تحلیل گردید.
یافته ها
با توجه به این که بالاتر بودن نمره این پرسشنامه نشان دهنده وضعیت کیفیت زندگی پایین تری می باشد، مقایسهمیانگین نمره کیفیت زندگی دو گروه نشان داد که نمرات کیفیت زندگی در گروه آموزش تغذیه پس از مداخله (22/4 80/8) نسبت به نمر ه کیفیت زندگی در گروه کنترل پس از مداخله (98/5 53/14) کاهش معنی داری داشته است (001/0p<).
نتیجه گیری
در نظرگرفتن مزاج افراد در رژیم غذایی در آموزش های تغذیه ای توسط پرستاران می تواند در بهبود کیفیت زندگی بیماران مبتلا به بیماری ریفلاکس معده به مری نقش به سزایی داشته باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
29 تا 38
لینک کوتاه:
magiran.com/p1219227 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!