تاثیر عصاره سیر بر درمان و پیشگیری از سمیت کلیوی ناشی از جنتامایسین در موش سفید صحرایی

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف

نفروتوکسیسیتی ناشی از مصرف جنتامایسین منجر به تولید گونه های آزاد اکسیژنی (ROS) در کلیه می شود از آنجائیکه سیر دارای خواص آنتی اکسیدانی است در این مطالعه اثر سیر بر بهبود نفروتوکسیسیتی ناشی از جنتامایسین با اندازه گیری میزان ترکیبات فنلی و ظرفیت آنتی اکیسدانی گیاه مورد بررسی قرار گرفت.

مواد و روش ها

در این تحقیق تجربی 50 سر موش سفید صحرایی نر نژاد ویستار در 5 گروه با تعداد مساوی تقسیم شدند: گروه I: بدون دریافت دارو; گروه II: گروه جنتامایسین (mg/kg 100 به مدت 10 روز); گروهIII: گروه عصاره سیر (mg/kg20 از طریق تزریق داخل صفاقی به مدت 10 روز); گروه IV: ابتدا جنتامایسین و سپس عصاره سیر (20mg/kg به مدت 10 روز); گروه V: گروه جنتامایسین و عصاره سیر بطور همزمان. روز بعد از آحرین دوز دارو نیتروژن اوره خون (BUN) و کراتینین (Cr) سرم اندازه گیری شده و گروه ها مورد مقایسه قرار گرفتند.

یافته ها

نتایج دلالت بر آن داشت که جنتامایسین میزان Cr و BUN را به ترتیب حدود سه و چهار برابر افزایش داده (05/0p<) و مصرف سیر پس ازمصرف جنتامایسین سطوح این دو فاکتور را به سطح نرمال برگرداند. میزان فلاونوئید در عصاره سیر mg/g5/0±1/6 (معادل روتین) و مقدار ترکیبات فنولی mg/g8/0±9/12 (معادل گالیک اسید) بود. فعالیت انتی اکسیدانی (درصد بازدارندگی یا ظرفیت گیاه در جلوگیری از تولید پراکسید در لینولئیک اسید) برابر با 6/52% بود.

نتیجه گیری

نتایج مطالعه نشان می دهد که سیر ضمن داشتن ترکیبات فنلی و خاصیت آنتی اکسیدانی می تواند در برگشت آسیب ناشی از جنتامایسین موثر باشد و مطالعات بیشتری به منظور کاهش آسیب توبولی سیر پیشنهاد می شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
42 تا 48
لینک کوتاه:
magiran.com/p1221038 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!