عوارض ناخواسته دارویی در بیمارستان کودکان امیرکلا

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
عوارض ناخواسته دارویی در کودکان نسبت به بالغین نه تنها باعث بستری شدن بیشتر در بیمارستان می شود، بلکه ناتوانی پایدار و حتی مرگ در اثر این عوارض در این گروه سنی نیز شایعتر است. لذا در این مطالعه عوارض ناخواسته دارویی در کودکان بستری شد در بیمارستان تخصصی کودکان امیرکلا، بابل طی یک دوره 5 ساله، مورد بررسی قرار گرفت.
مواد و روش ها
در این مطالعه توصیفی، فرم های عوارض ناخواسته دارویی مرکز ثبت و بررسی عوارض ناخواسته داروها (فرم زرد رنگ) که بر اساس دستورالعمل ثبت عوارض و خطاهای داویی، طی مدت 5 سال برای 162 کودک بستری در بیمارستان کودکان امیرکلا تکمیل شده بود از نظر سن و جنس کودک، نوع، شدت و سرانجام عارضه دارویی، نوع و گروه دارویی و نوع علت بررسی شد.
یافته ها
از میان گروه های دارویی، داروهای ضد تشنج با 74% (120 مورد) موارد، شایعترین عامل عوارض ناخواسته دارویی بودند و سپس آنتی بیوتیک ها با 16% (26 مورد) و ایمون گلوبولین ها با 7% (11 مورد) موارد بیشترین فراوانی را داشتند. از میان داروهای ضد تشنج، فنوباربیتال شایعترین داروی عامل عوارض ناخواسته دارویی]68% (110 مورد) موارد[بود. 41% (67 مورد) کودکان 5-1 سال سن داشتند. شایعترین علایم بالینی، علایم پوستی منتشر]60% (97 مورد) موارد[بودند. در 44% (71 مورد) موارد علت، محتمل بود.
نتیجه گیری
با توجه به شیوع بالای عوارض ناخواسته دارویی ناشی از داروهای ضد تشنج مخصوصا فنوباربیتال در این مطالعه، لزوم توجه بیشتر در تجویز این داروها و مراقبت و پیگیری دقیق تر کودکان تحت درمان با آنها مشخص می شود. افزایش آگاهی کلیه مراقبین بهداشتی به عوارض ناخواسته دارویی در کودکان همراه با توجه به پایش مداوم کودکان تحت درمان با داروهای با عوارض شایع و اقدامات لازم به منظور بهبود تشخیص و گزارش این عوارض، پیشنهاد می گردد.
زبان:
فارسی
صفحات:
56 تا 61
لینک کوتاه:
magiran.com/p1221055 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!