مقایسه ی dynamic hip screw و اکسترنال فیکساسیون در درمان شکستگی اینترتروکانتریک

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
با توجه به روند رو به افزایش شکستگی ناحیهی اینترتروکانتریک و استفاده از dynamic hip screw (DHS) به عنوان درمان ارجح برای این نوع شکستگی ها، روش اکسترنال فیکساسیون می تواند نتایج قابل مقایسهای با این درمان داشته باشد. علاوه بر این، چون روش اکسترنال فیکساسیون کمتر تهاجمی است، انتظار میرود موربیدیتی کمتری ایجاد شود. از آنجا که تا کنون در ایران مطالعه ای در این زمینه انجام نشده، در این تحقیق، دو روش درمانی مذکور در بیماران مسن با شکستگی اینترتروکانتریک مورد مقایسه قرار گرفته است.
مواد و روش ها
این تحقیق به روش کارآزمایی بالینی انجام شد. بیماران با شکستگی اینترتروکانتریک ناشی از تروما با انرژی پایین، به طور تصادفی به دو گروه تقسیم شدند. در گروه A بیماران به روش DHS و در گروه B به روش اکسترنال فیکساتور درمان شدند. بیماران در دو گروه، از نظر سن و جنس مشابه بودند. نتایج دو گروه با انجام آزمون های آماری، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها
این مطالعه، روی 60 بیمار با میانگین سنی 6/578 سال در دو گروه 30 نفره انجام شد. فیکساتور به راحتی توسط بیماران پذیرفته شد و هیچ یک از بیماران، مشکل قابل توجهی در هنگام نشستن و یا دراز کشیدن نداشتند. مدت زمان جراحی در گروه A، 1073 دقیقه و در گروه B، 815 دقیقه بود (01/0p<). 90 درصد از بیماران گروه A، پس از جراحی نیاز به انتقال خون داشتند ولی هیچ یک از بیماران گروه B، نیاز به تزریق نداشتند (001/0p<). مدت بستری در گروه A و گروه B به ترتیب 24/8 و 5/12/2 روز بود (001/0p<). 30 درصد از بیماران گروه B، عفونت گرید 2 در محل پین داشتند که همگی با آنتی بیوتیک خوراکی درمان شدند. هیچ تفاوتی درکیفیت ریداکشن، تعداد موارد cut out، زخم بستر و Harris Hip Score (HHS) بین دو گروه وجود نداشت.
نتیجه گیری
اکسترنال فیکساتور، درمانی موثر برای شکستگی های اینترتروکانتریک در افراد مسن با ریسک بالا می باشد. مزایای این روش شامل ساده و سریع بودن، خونریزی کم، مواجهه کم با اشعه، فیکساسیون مناسب، کاهش درد، ترخیص زودتر از بیمارستان، هزینه ی کمتر و نتایج بهتر آن است. از این رو، استفاده از این روش در بیماران مسن با شکستگی اینترتروکانتریک با ریسک بالا، توصیه می شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
182 تا 188
لینک کوتاه:
magiran.com/p1223297 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!